onsdag 22 februari 2017

MIGRÄN - SMÄRTA FRÅN HELVETET....


Hej därute!
Ni har väl inte blåst bort?! Jisses som vinden tagit i, både igår och idag. Skönt att sitta inne med en god kopp vaniljkaffe!  


Skönt är också att dagens migränsmärta är över. Denna vidriga typ av smärta är det nog alltför många därute som dessvärre känner till. Den går inte att förklara för någon som aldrig upplevt den (lyckliga ni, vilken gudagåva). 
Idag vaknade jag med migrän för 6:e dagen i rad. Inte direkt så att man slår frivolter av överskottsenergi.......

I fredags åkte vi till stugan i skogen, efter att den dagens migränattack klingat av. I söndags hade jag ett anfall från helvetet. Det finns ju en smärtskala som heter VAS, där 0 är ingen smärta och 10 är värsta tänkbara smärta.
I söndags var det 9. Går inte att röra huvudet en millimeter för då attackerar smärtpulsationerna ännu värre. Man vågar knappt andas.
Tänk att det kan göra så obeskrivligt ont i skallen, utan att någonting går sönder därinne!?!




När jag låg där i stugan och hade så djävulskt ont tänkte jag på de som bor i glesbygder. I stugan har vi 3,5 mil till närmsta sjukhus. Det tycker jag är lite obehagligt. Tänk då på de som bor i Norrland!! Eller gravida kvinnor i Skellefteå....... Herregud!
Min omtänksamma man ordnade så att han kunde vara ledig i måndags, för det var inte en chans att jag klarade bilresan hem från stugan i söndags som var meningen. Han är bara Bäst!

Igår fick jag en artikel om ny forskning inom migränområdet som min mamma sett i tidningen 'Må Bra'. De har intervjuat privat neurologen Ulf Frejvall. Det är "min" doktor - och det var även han som diagnostiserade min EDS i oktober 2011. Det finns ett tiotal migränexperter i Sverige och Frejvall är en av dem.
I artikeln säger han bland annat:

"VILA. Smärtan beror på en inflammation och inflammationen läker om man vilar. Lyssna på kroppen och gå och vila när anfallet kommer. 
Tar man en tablett och går till jobbet skjuter man bara anfallet framför sig, vilket ökar risken för att migränen förvärras med tiden. Tillåter man sig däremot att vila läker inflammationen av sig själv, och då kan migränen bli lindrigare med tiden".

Dr Frejvall är en av de ansvariga i en studie där man tittar på ett ämne, Erenumab, som blockerar mottagaren av signalsubstansen CGRP, vilken är ansvarig för överföringen av smärtsignaler.
För många migräniker som varit med i studien har effekten varit slående. Detta låter ju underbart!
Avslutningsvis i artikeln: "Med lite tur kan Erenumab vara ute på marknaden om två år".

Hur otroligt många gånger har man inte stoppat i sig triptaner och sedan gått till jobbet?! Otaliga gånger, det har säkert många av er också gjort. Min migrän har emellertid också blivit värre.

2012 hade jag 99 huvudvärksdagar
2013: 112 hv-dagar
2014: 146
2015: 198
2016: 184 hv-dagar.

Så Frejvall har nog helt rätt i att man inte ska tvinga sig iväg till jobb. Kanske inte så lätt att stanna hemma varje gång om man har täta anfall; arbetsplatsen uppskattar det sannerligen inte.....
Vad är dock viktigast; DIN hälsa eller arbetsplatsen?! Tackar dina chefer dig för att du stjälper i dig ännu en triptan tablett (med biverkningar) och tvingar dig till ditt arbete?! Knappast va'!
Inget kan vara viktigare än att du tar hand om din hälsa och det är DU som är ansvarig för det. Tyvärr lär det inte finnas någon annan som till fullo stöttar dig i detta. Du måste göra val som du vet är bäst för dig och ditt mående - även om dessa val inte alltid gillas av omgivningen.

Sköt om Dig!  💜


P.S.  Förresten hoppas jag att ni med täta migränanfall som klarar av att jobba har rätt till så kallat högriskskydd. Din läkare måste då skriva ett intyg om din migrän till FK. Får du detta skydd så slipper du karensdag. Många med migrän behöver kanske bara vara borta från jobbet en dag.
Själv visste jag inte om att detta fanns och det var min man (som är ingenjör!)!! som påtalade denna möjlighet för mig!!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar