söndag 11 december 2016

3:E ADVENT OCH RECEPT PÅ VEGETARISK MUSTIG SOPPA!


Mysig tredje Advent på er!
Hoppas att ni haft/har en mysig helg. Någon julkänsla därute ännu?! Här är det +7° och gröna gräsmattor!
Inomhus har vi dock lyckats få till julstämning med adventsljusstakar, julgardiner och -dekorationer.


Juliga bilder från Vellingeblomman

För er som avskyr mörker - håll ut!! Om tio dagar vänder det och blir ljusare & ljusare igen!  😃

Stor del av helgen för min & mannens del, har gått åt till att tömma lägenheten jag hade i stan. Hade en liten 2-rummare centralt i staden, bodde där innan jag träffade min man. Flyttade till hans hus i februari 2015.  Lägenheten hyrde jag ut tills den sista oktober.  Att den ska tömmas helt har verkligen stört min sinnesfrid. Tredje våningen utan hiss. 😱Puh! Inte direkt en lämplig syssla att bära tungt för någon enda som har EDS....

Redan efter den första lådan jag bar ner igår gjorde det såklart ont i axlar och nacke. No surprise there! 
Men det måste göras och nu börjar det bli snålt med tiden. Var verkligen skönt när vi kom tillbaka hem igen. Ännu mer underbart när vi kom hem från "slit & släp" turen idag! Meddetsamma vi kom hem både igår och idag fikade vi omedelbart! Aaaaaaah! Känns ännu mer ljufveligt idag. 
Nu är där inte mycket kvar i min gamla bostad, där jag bodde i åtta år. Känner mig otroligt lättad efter denna helg.
Undertecknad skulle väl typ kunna doktorera i 'att flytta
Jag har flyttat över 40 ggr sedan 1981. Tycker verkligen det kan räcka!

När jag var i Prag fick jag väldigt ont i mina axlar. Köpte där denna salva på ett apotek:



Var väldigt skönt att få på denna efter gårdagens flyttur. Det är spansk peppar i och värmeeffekten håller i sig väldigt länge.
Idag smorde jag in mina axlar redan innan vi for iväg till lägenheten och nu har jag inte alls lika ont som igår. Yessss!

Nu när jag några dagar efter att jag skrivit detta inlägg går in och använder Google Translate, visar det sig att léčivého konopí betyder = medicinsk cannabis...!!





Idag har jag bland annat fått med mig en massa recept som jag hade liggande i en låda i lägenheten. När jag gick det friskvårdspedagogiska programmet i Gävle hade vi kost och näringslära, både teori & praktik. Detta är ett recept jag fått därifrån, på en soppa som jag förr gjort massvis med gånger (men inte på flera år). Minns att jag älskade den, där är t ex äpplen i! Den är vegetarisk och riktigt 'matig'.


Hirssoppa med curry
4 portioner

Ingredienser:
1 stor gul lök
2 msk olivolja
1 dl skalad hirs (eller ris)
1 - 2 msk curry
12 - 14 dl vatten
2 tsk buljongextrakt
2 äpplen
1 morot
1 palsternacka
2 jordärtskockor eller kålrot(ca 100 g).

Skala och finhacka löken
fräs den i olja tillsammans med curry och hirs (eller ris)
Tillsätt buljong & vatten, koka i 10 min
Skala och grovriv morot, palsternacka och jordärtskockor (eller kålrot) och blanda ner det i grytan, koka i 5 - 6 min
Skala och skär äpplena i tärningar, blanda ner i soppan och låt koka ytterligare 4 - 5 min

Smaka gärna av soppan med timjan och lite kryddpeppar
Servera soppan med en klick keso blandad med finklippt dill eller annat grönt.

Huuuur gott som helst! Receptet är ursprungligen från tidningen Hälsa. Passar extra bra om du varit ute en dag i vintervädret och blivit frusen.
Hirs innehåller bl a järn och en viktig B-vitamin; nämligen B6.

Nu ska det strax kopplas av med Art Journaling framför teven. Gillar både 'Allt för Sverige' och som jag nämnt tidigare 'Midnattssol' som är inspelad i Lappland - oerhört vackra naturscener.

Jag är ju vegetarian (för djurens skull) och till min stora lycka har närmsta Ica butik börjat markera vilket lösgodis som är gelatinfritt. 

"Det vanligaste förekommande gelatinet, som oftast används inom livsmedelsindustrin, är tillverkat av svinsvål (det vill säga en fläskköttbiprodukt), men även gelatin av nöt är vanligt förekommande. Råvaran härstammar från animaliska produkter från djur typiskt ben och hud".

tack! 
Toppenbra initiativ av Ica med märkning.




Ha en riktigt mysig kväll på er!


    /Meja












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar