tisdag 6 december 2016

ELAKT DÅLIGT SÄLLSKAP (EDS) I PRAG!


Hejsan på er gott folk!
Hoppas ni har det fint och börjar känna lite julstämning. Jag är tillbaka efter att ha varit i Prag fredag - måndag.
Blir alltid orolig numera innan jag ska iväg på något. Dels för att jag ska vara helt utslagen av EDS-tröttheten och/eller migrän när det är dags att ge sig av (vilket har hänt flera ggr). Dels för att jag inte ska orka när jag väl kommer dit jag ska. 
Eller för att det bara ska bli j*kligt jobbigt!



Upp emot slottet

Det har emellertid gått relativt bra. Otroligt nog sluppit migränanfall! Vilken lättnad! Inte haft något migränanfall alls i december - får jättegärna fortsätta så, "Hälsogudarna"!

Förmodligen får man väl lite hjälp av något slags adrenalin påslag när man ska iväg på något som förhoppningsvis är roligt. Dessutom är det en stor trygghet att min man är så stöttande.
Hade aldrig varit i Prag tidigare. Vilken fantastiskt fin stad. Makalöst vackra hus.




I lördags var vi ute och strosade och det blev lite för länge för denna gamla knarriga kropp. Blev också kallt senare på eftermiddagen och det satte sig verkligen i mina axlar och överarmar. Hade ont ett tag så jag nästan var gråtfärdig. 
Då jag glömt mitt liniment gick vi och letade efter ett apotek, men gick i rundor och hittade inget. Ville bara hem och lägga mig, vilket vi också gjorde. Sablans vilken smärta, AJ! 

Maken kom på den lysande idén att ta en handduk som hängt på en värmare i badrummet och med den runt axlarna hoppade jag in under täcket och sov en stund. Oh bliss!
Lyckades till och med komma ut och äta på kvällen!



Interiör från restaurang Pod Vezi i Gamla Stan


Tycker när jag ser i gruppen att det verkar som om de flesta med EDS blir sämre när det är kallt. Tveklöst så för min del. Fryser man spänner man sig och det gör knappast saken bättre. 

Läste att man i Prag måste se upp för ficktjuvar som jobbar i ligor, så jag höll hårt om min handväska! Inte en god idé för en eds:re, behöver icke extra spänningar i armen!



Bara älskar fasader med färg!



Tänk att de kunde bygga så fantastiskt vackert för så länge sen!


En oerhört positiv sak var att det finns en mycket välsorterad scrapbooking butik i Prag, vid namn Davona. Rena rama himmelriket! Spenderade väldigt lång tid därinne  😁 
Mannen höll typ på att svimma av hunger...!



Paradise!

Kommer att blogga om detta scrapparadis senare i veckan för de som håller på med denna underbara hobby.

Önskar att alla med EDS fick ha en hobby/passion som de kan 'sjunka in i'. Den där bubblan ni vet. Scrapping är definitivt min "livsterapi". Hade blivit galen eller djupt deprimerad utan den. Man behöver verkligen något att avleda sig med. Spännande filmer eller fängslande böcker kan också göra det. Jag gillar just nu tv serien 'Midnattssol'. Även om den är ganska ruggig. Är dock fascinerad av Norrland och det är härligt när de visar vyer därifrån.

I söndags promenerade vi upp till det gigantiska vackra slottet. Det var åter strålande solsken till att börja med, men sedan blev det snabbt dimma - och hysteriskt kallt




Redan på väg till slottet passerade vi dock ett apotek. Den tjeckiske apotekaren därinne hade gjort sin apotekarpraktik i Sverige i tre månader för tio år(!) sedan! Helt ofattbart så himla bra svenska han talade. Vi var omåttligt imponerade av honom. Inte blev saken sämre av att han hade en salva med spansk peppar i. Blev något fundersam när det var ett cannabisblad på tuben, men han försäkrade att salvan är helt laglig!
Väl på hotellet igen smordes armar, nacke och rygg in - och den värmde rejält. Så härligt lindrande för smärtan.   ☺

Självfallet tog vi en paus inne i värmen på det stora slottsområdet. Cappuccinos kan man aldrig få för många!!  ☕



Vituskatedralen



Pragborgen ska vara världens största slott, 570 meter långt och i genomsnitt 130 meter brett!


Då vi efter att ha varit och hämtat katten hos moderskapet och hennes särbo efter att ha återkommit till Sverige igår, var energin totalslut. La mig och somnade som en stock och sov i flera timmar - vilket icke var meningen. Misstänker att många av er med eds känner igen detta.





Ett torg i närheten av vårt hotell i Gamla Stan. Fog!

Kommer att få STOR glädje av de scrapsaker och kritor jag köpt i Prag. Dessutom är det hälsobefrämjande att ha roliga minnen att tänka tillbaka på.



Gamla Stan i Prag i dimma


Allt gott till er därute 
i tisdags kvällen,
EDS-systrar & -bröder   💙


          /Meja

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar