lördag 14 januari 2017

SOVA, SOV, SOVIT...

Hejsan på er!
Hoppas ni haft en bra vecka därute.
Det har inte jag! Kan man sova ihjäl sig??? Har jag undrat många gånger. Måndag till och med torsdag har jag kommit ur sängen makalöst sent. 
Och fastän det har hunnit bli hur sent som helst är det ju knappast som att man glatt hoppar ur sängen med förnyad energi; 'nu är jag riktigt utvilad'. Åh nej! Är ungefär lika trött som när jag gick och la mig typ tolv timmar tidigare..... Det är så himla dryyyyygt! Känner ni igen det?! För mig är detta det absolut värsta med att ha skitsjukdomen EDS. Avskyr denna vidriga orkeslöshet. Vill såklart upp och göra saker som alla andra.

Dessutom ses det ner på människor som sover mycket. För de är väl bara lata, eller...?! 
"Men ojojoj då, vilket liten sjusovare vi har här då!". Suck.....  😦

Inte blir det bättre av att det är januari!! Även innan min EDS triggades igång (av en trafikolycka) och jag fortfarande mådde finfint, har jag alltid avskytt denna tid på året. 
Jan, feb och mars. TVI! För mig är de enbart en transportsträcka tills den ljufveliga våren gör sitt intåg.





Alla i min omgivning tror att smärtan är värst. Min smärta är inte värst, det är tveklöst tröttheten som är värst. Att aldrig någonsin få känna sig energifylld och sprudlande av energi. ALDRIG!
Istället måste man ofta tvinga sig till saker trots att man inte har kraft till det. Varenda liten del av kroppen är helt slut. 
Kan ni som är anhöriga till någon med eds ens föreställa er detta??

Igår (fredag) gick 'zombie sejouren' äntligen över. Var så himla glad över att kunna vara uppe och göra saker som behövde göras. Kände mig hur nöjd som helst (för en gångs skull!).


Sjön som ligger vid stugan

Idag har också varit en fin dag. Var med maken och fikade på ett café - en utav mina favoritsysselsättningar. Och jag tröttnar aldrig på att titta på folk!

Beckmörker råder just nu, men dagen har faktiskt blivit hela 37 minuter längre sedan den 21 dec, här i södra Sverige.  😎
Varde ljus! 

Då ska det relaxas framför teven med min art journal:ing. Gillar skådespelerskan Sofia Ledarp, gjort det sedan hon var med i 'Oskyldigt dömd', en serie även Persbrant var med i. Idag är det tydligen Sofias dag i 'Stjärnorna på slottet'.




Ha en mysig lördag kväll,
kära EDS:re och hoppas ni
har energi denna helg!



                    /Meja





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar