måndag 8 maj 2017

TILLBAKA FRÅN MITT PARADIS!


Hejsan gott folk!
Åter hemma efter en vecka på min absoluta favoritplats utomlands och sitter nu här igen vid datorn, med en balja kaffe. Saknar de extremt goda capuccinos jag druckit dagligen förra veckan!
Har varit här 

Kom faktiskt iväg som planerat. När man har EDS vet man ju aldrig ifall det ska bli som man har tänkt.
Tråkigt nog hade jag intensiv migrän samtliga dagar vi var där, bortsett från dagen vi åkte. Därför kom jag aldrig ut före 12.30 någon endaste dag. Trist att behöva ligga i sängen så mycket när man är iväg i ett annat land.




Som de tidigare två gångerna vi varit där bodde vi på det underbart charmiga lägenhetshotellet Nije Presa Apartments, som ägs av oerhört trevliga Mrs. Ines (återkommer till detta senare i veckan).
Denna gamla byggnad ligger mitt inne i Gamla Stan och klarade sig lyckligtvis från bombning under kriget i början på 90-talet.



Interiör från sovrummet




Nije Presa lägenhetshotell ligger i en sådan här mysig gränd, makalöst charmigt! Restauranger finns överallt på sidogatorna. Du behöver aldrig gå hungrig här!



Ett av torgen inne i Gamla Stan. Överallt ser man denna fina "guldiga" kalksten. Känns som att gå på marmor!



I torsdags hade mannen och jag 4-års jubileum. Detta är utsikten från den restaurang vi satt vid, blickande ut över Adriatiska havet (givetvis var det denna dag av alla som jag kom upp senast, helt slut av all smärta).

Har du sett tv-serien 'Game of Thrones' känner du kanske igen delen av ringmuren?!





Utsikt från restaurangen vi var på i fredags, vår sista kväll i denna ljuvliga stadsdel. Som ses är det hamnen. 
Härifrån kan man ta båten ut till naturreservatet Lokrum, vilket vi gjorde. Skriver om denna ö i ett annat inlägg.



 Kvällsinteriör från Gamla Stan. Allt är så vackert och det känns lite som om man befann sig i ett annat århundrade. 



Man förstår verkligen att det var perfekt miljö att spela in 'Game of Thrones' i denna stad!



Uppe på berget Srđ, 415 m över havet. Det går ständigt cable cars (linbana) upp dit.



Gamla Stan från ovan. För en 'sådan som mig' är detta verkligen en skön plats att vara på. Bilar är icke tillåtna i denna gamla stadsdel (ambulanser får!) Det är en avslappnad miljö. Min EDS och ständiga migrän gör mig väldigt ljudkänslig så jag uppskattar verkligen lugnet. 
Från Kastrup tar det endast 2 ½ tim att flyga hit, så det är också bra för EDS:re.




Fyrverkeri på huvudgatan Stradun vår sista kväll. Vet inte om det kanske var något bröllop?
Det finns tre portar för att komma in i Gamla Stan. Den de flesta använder heter Pileporten (Pile Gate) och den ligger i början av Stari Grad (= Gamla Stan). Är ifrån 1537!



Att sitta på huvudgatan med något gott och titta på folk är livskvalitet!!

Förresten tog vi en guidad Game of Thrones-tur, med mycket intressant info! Skriver även om detta senare i veckan, annars blir inlägget superlångt!


Vemodigt att åka ifrån denna magiska, väldigt speciella plats. Fast vi lär återvända till Kroatien igen, det är svårt att låta bli!!

Allt gott!


          Meja med Dunderhuvudet    :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar