tisdag 25 april 2017

DET ÄR MENINGEN ATT JAG SKA.......



....... till Dubrovnik snart. Meningen. Det är planen. Vågar aldrig längre säga att jag SKA göra saker eller att jag ska resa iväg på semester. För jag vet hur otroligt många saker jag tvingats ställa in de senaste fyra-fem åren. Minst 50% av allt jag tänkt göra, men troligen mer.

När det gäller resor fick vi ställa in en planerad långhelg i Berlin (som jag aldrig varit i) för ett par år en. Mannen gillar verkligen Tyskland och hade hittat ett billigt flyg. Då slog min vidriga EDS-trötthet till och vi fick bli hemma.
Sist jag hade en 'stor' födelsedag hade mannen bokat en resa till Bornholm, där jag heller aldrig varit. Sett fram jättemycket mot det, men samma sak hände.  %+*¤"=_%&* förb EDS.
I somras hade vi bokat in en resa till Wales - där jag heller aldrig varit, men gärna vill se. Självfallet kom vi inte iväg....




Som ni andra EDS:re sannolikt gjort, har jag också missat stora födelsedagsfester, släktträffar, fikastunder med väninnor, scrapbookingträffar, julfester, mm mm samt massor med arbetsdagar när jag fortfarande kämpade med att orka arbeta.
Dessutom har man genom ovanstående gjort många människor besvikna när man inte orkat, men det är ett kapitel för sig!

Vi har dock faktiskt varit i Dubrovnik två gånger tidigare! Trots att jag fick ryggskott där bägge gångerna och hade migrän några av de fyra dagar vi var där, kunde jag njuta av denna förtrollande plats.
Fullkomligt älskar Gamla Stan i Dubrovnik. 
Krakow, Prag och andra städer är också makalöst vackra, men Old Town Dubrovnik är i en klass för sig själv. Går liksom inte att jämför med andra ställen.

Från ön Lokrum

Kan tro att produktionen bakom fantasy serien 'Game of Thrones' måste ha gjort kullerbyttor av glädje när de först fick se Dubrovnik!! Mycket av denna rikligt prisbelönta amerikanska TV-serie är inspelat här. 
Dessutom har nyaste Star Wars filmen The Last Jedi delvis spelats in här, och i början av 2017 nya Robin Hood (som tydligen ska ha premiär någon gång under 2018).

Att sitta på något av caféerna på huvudgatan i Gamla Stan och dricka cappuccino är verkligen livskvalitet! Det är en lugn och vänlig atmosfär i hela denna stadsdel. Bilar får inte lov att köra innanför murarna.
Här hemma har det inte varit någon vår ännu - i skrivande stund ösregnar & blåser det kraftigt - men jag hoppas få sol och värme i Dubrovnik. Min kropp hade verkligen mått bra av det. Känner mig totalt lurad på våren i år. Kylan gör icke EDS-smärtan bättre.....

Taget i botaniska trädgården på Lokrum

Gjorde ett blogginlägg om Dubrovnik redan 16 sept förra året, med fotografier:


Om du ska resa någonstans men inte vet vart, rekommenderar jag denna fantastiska stadsdel å det varmaste!


Ha det så bra ni bara kan,
hoppas solen lyser på Dig 
där du är!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar