måndag 26 juni 2017

TOPPENMÄTARE AV BLODSOCKER - ÄVEN FÖR KATTER!



Hoppas ni haft en trevlig midsommarhelg därute!
Vi satt i stugan i hällregn (dessutom himlans ont i ryggen, men så är det när man har EDS; kroppen motarbetar en alltid på något sätt) och eldade i braskaminen!

Från Game of Thrones i förra inlägget (säsong 7 ska börja i juli, jippiii!) till min katt med diabetes denna soliga måndag. Tvära kast!
Skrev om min älskade katt en gång förra året, här!





Min 15-åriga katt Sushi har alltså haft diabetes sedan drygt ett år tillbaka. Hon får ½ enhet insulin kl 10 och kl 22.
Emellanåt vill såklart veterinären ha blodsockerkurvor, då det gäller att mäta hur blodsockret ligger varannan timme vid 7 tillfällen. Självklart måste man få fram dessa viktiga blodsockerprofiler, men jag har alltid fasat för att göra dem, då det varit mycket strul med den blodsockermätare vi haft från början. 
När Sushi fick diabetes frågade veterinären om jag ville att hon skulle beställa en och det ville jag. Denna mätare är speciellt för djur.

Vet inte hur många gånger denna blodsockermätare för djur krånglat. Ofta är det error när vi för in stickan med blod i, medan det funkar andra gånger. Vi gör likadant! Helt ologiskt. 
Är så sablars frustrerande att behöva sticka Sushi en extra gång i örat, det är många stick redan som det är när man ska ta en kurva.
Jag brukar sköta stickandet med ejectorn, medan maken tar han om mätstickan. Ibland har vi fått använda 3 - 4 mätstickor vid samma sticktillfälle. Har i stort sett varit Murphy's Law varenda gång vi gjort blsr-kurvor tidigare; mycket har gått fel. Dessutom kostar 50 st teststickor 600 spänn (lika mycket som själva mätaren kostade)!!!





Jag är med i den utmärkta Facebook gruppen 'Kattdiabetes'. Denna är ett fantastiskt stöd för oss som har katter som drabbats av diabetes. Gruppens administratör är duktiga Malin Öhlund.
I gruppen såg jag några kattägare som använde sig av blsr mätaren Contour XT från Ascensia Diabetes Care, som är för människor. Kattägarna verkade emellertid mycket nöjda med denna apparat. 
Efter ytterligare krångel med den utrustning vi hade, blev jag äntligen färdig att mejla Ascensia i Stockholm. De har varit oerhört vänliga och hjälpsamma.




Beställde mätaren ovan från dem helt kostnadsfritt!! Min veterinär skrev ut mätstickorna, här kostar 50 st 176 kr!
Således är de stickor jag haft tidigare 423 kronor dyrare (för samma antal!)!! Icke klokt!

Den verkliga vinsten är att Contourmätaren och stickorna funkar helt fantastiskt! Har inte misslyckats en enda gång, går som en dans. Tänk om man hade haft denna toppenmätare från början, så mycket lättare vårt liv hade varit!

Är så tacksam för detta - och det är Sushi med som slipper extrastickande i sitt öra! Man känner sig ju redan som en djurplågare som måste sticka sitt älskade djur så många gånger på en dag. Önskar jag hade kontaktat Ascensia tidigare, men sannerligen bättre sent än aldrig!





Ha en mysig måndag kväll därute, jag ska strax förpassa mig till pysselstolen för lite art journaling och då brukar Sushi ligga bredvid i fåtöljen och mysa!

Have a good week, catlovers!
    








2 kommentarer:

  1. Från vem/vart köpte du mätstickorna

    SvaraRadera
  2. Hej hej! Veterinären skrev ut stickor som vi hämtade på apoteket. Lycka till och gott nytt år!

    SvaraRadera