lördag 12 augusti 2017

OM STEAMPUNK


Jaha, here we go again!
Då hoppas jag att "elektronikgudarna" är vänligt instämda idag. Hade satt mig tillrätta igår för att skriva denna blogg och plötsligt var den funktion där man lägger in foton ifrån försvunnen...! Den var helt borta ett par timmar. 
Elektronik är verkligen toppen när det funkar som det ska, men det är också högst opålitligt. Är övertygad om att det lever ett helt eget liv. 



Jag har hittat två gamla böcker här i huset, som maken köpt för länge sen, om astronomi och elektricitet. Wahlström & Widstrand från 1965. Eftersom jag gärna gör art journaling i gamla böcker är dessa riktiga skatter. Inte blir det sämre av att det är typ steampunk bilder i dem! Tjoho vad glad jag blev!




Är det någon av er pysslare som sysslar med steampunk? Själv har jag inte direkt gjort det ännu, men ska testa framöver.




I en 'Scrapbooking' tidning, nr 5 från sept 2010, har Eva Engvall skrivit bl a följande:

"Steampunk började som en litterär undergenre till science fiction, vars handling tilldrog sig i det viktorianska England, framför allt i London, under andra halvan av artonhundratalet. Science fiction i det förflutna skulle man kunna kalla det. För med den viktorianska tiden som bas handlar genren om om resor med tidsmaskiner och om allehanda konstiga uppfinningar....

En del av steampunken handlar om att skapa mekaniska maskiner för de mest märkliga områden. Det behöver inte vara något riktigt och användbart man bygger - bara det ser konstigt ut".

Om man läser om steampunk på Wikipedia står följande:

"Steampunkångpunk, (ordet utvecklat ur cyberpunk) är en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskinerluftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, som tog sin början i slutet av 1700-talet men före andra industriella revolutionen 1870-1914.
Steampunk innehåller ofta anakronistisk eller futuristisk teknologi, så som 1800-talets människor kan ha föreställt sig den (jämför retrofuturism).
Karaktäristiskt för genren är teman och material som synlig mekanikkugghjul och mässingMikroelektronik och förbränningsmotorer är ovanliga. Steampunk utspelar sig vanligtvis i en viktoriansk miljö men genren har förgrenat sig och inkluderar nu alla tänkbara tidsåldrar och historiska miljöer, exempelvis medeltidenbronsåldern och antiken".

Speciellt kugghjul (cogs) finns i många utföranden, både vad gäller dies och stämplar.




Vissa pysslare är ju fantastiska på att göra korsetter med snörning framtill, urläckert! 
Klockor, delar till klockor, gamla telefoner, provdockor (mannequins), luftballonger, mm finns också i många olika utföranden som man kan embellish sin sida med.




Kanske du, dina föräldrar, morfar eller annan också har liknande böcker som du kan ta över, för att ge nytt liv?!

Historiskt står det så här på Wikipedia:

"Steampunkgenren är inspirerad av tidiga scientific romance-författare som Mary Shelley, Jules Verne, H.G. Wells och Mark Twain.
Steampunkgenren som vi känner den idag skapades under 1980-talet som en alternativhistorisk genre i händerna på cyberpunkförfattare såsom Tim PowersK.W. JeterWilliam Gibson och Ronald Clark. Termen myntades av K.W. Jeter, då han sökte ett samlingsnamn för den typ av romaner som han och hans kollegor skrev. Dessa författare skrev i samma anda som Jules Verne och H G Wells och skapade ett fiktivt förflutet. En av de mest hyllade steampunkromanerna, K.W. Jeters Morlock Night, är till exempel en uppföljare till H G Wells Tidmaskinen.

Sentida exempel på steampunk är Alan Moores League of Extraordinary GentlemenSteamboy samt datorspelen Syberia och Arcanum. Datorspelsserien Bioshock innehåller många spår av steampunk i sin estetik. Eugene Ivanov är en rysk-tjeckisk bildkonstnär och bokillustratör som koncentrerat sig på steampunk-genren".

Hade aldrig hört talas om steampunk innan jag började scrappa.



Men det är kanske bara jag som är clueless?! Har aldrig gillat fantasy tidigare och inte läst den genren och dessutom aldrig spelat datorspel i hela mitt liv! 
Nu är jag åtminstone helentusiastisk vad gäller Game of Thrones, som jag skrev om i juni (mannen som drog in mig i GoT "träsket"!)!





Från Wikipedia vad gäller genren i Sverige:

"Den svenska science fiction-kongressen Swecon hölls 2014 på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle med steampunk som tema, även kallad Steampunkfestivalen. Bland attraktionerna fanns ångloket E2 904 från 1907 som dekorerats i steampunkstil och fått smeknamnet Järnsaxa. Festivalen arrangerades i samarbete med Upsala-Gefle Ångpunksällskap. En tillfällig utställning under 2014 invigdes även med   bl a steampunk-föremål och den svenska flygpionjären Carl Richard Nybergs ångdrivna flygplan Flugan som lånades in från Tekniska museet".


Denna steampunkfestival för tre år sen hade jag väldans gärna velat vara på, så häftigt (och i Gävle som är den stad där jag gick det friskvårdspedagogiska programmet. Vääääldans många mysiga café i stan!).



Denna vackra bild i astronomiboken ska jag inte använda. Ev ska jag ägna mig åt den teknik som vad jag förstår amerikanska Dede Willingham ligger bakom. Hon kallar det Magazine Playground Journal.
Umut Rados visar det i andra hälften av denna video, 24½ min in. Du kan gärna kolla på hela för hon förevisar olika sorts böcker att göra art journaling i, innan hon kommer till det här med att skapa i magasin som man kapar på tvären. 


Så himla läckert, I just love it!
Kanske jag gör något i denna variant när det kommer till coola bilder i mina gamla böcker.






Ovanstående från den svenska tidning som hette 'Scrapbooking', som så oväntat och abrupt slutade med nr 6 år 2010. Gillade verkligen detta magasin jättemycket. Har i efterhand lyckats få tag på alla nummer utom det allra första år 2006, haha ha!



Här fantastiska Anna Dabrowska, dvs 'Finnabair' från Polen, som är en riktig föregångare.
Såg att hon för några veckor sedan var i Indien och hade kurs (och i maj var hon i Skåne). Snacka om häftigt jobb!!


Här är ett tafatt försök till lite steampunk. Var en kurs i minialbum för tre år sen.




Önskar er en trevlig fortsatt helg! 



From our garden yesterday

Lägg gärna upp era steampunk projekt!

    /Meja








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar