onsdag 18 oktober 2017

FANTASTISKA MYNDIGHETSSVERIGE. NOT.



För en gångs skull hade jag inte ont i huvudet när jag vaknade idag. Wow! 😊 Var därför på ovanligt gott humör och tänkte att jag för en gångs skull kunde få gjort saker. Skulle "bara" ringa och beställa min journal först. Visst, eller hur......





Min ansökan om 100% sjukersättning är hos Förvaltningsrätten nu och jag har bett dem vänta med sitt beslut tills jag fått journal från Smärtrehab, där jag var för ett par veckor sen. Förvaltningsrätten har beviljat mig anstånd till den 27 okt; det är således lite bråttom.

Ringde alltså Smärtrehab idag för att be dem skicka kopior på min journal. Kunde de emellertid inte göra (!?) utan hänvisade mig till ett centralt journalarkiv, som är beläget i utkanten av stan.
Ringde dit, fick till slut prata med en person som sa att de skulle skicka min journal rekommenderat och att det skulle ta minst en vecka. Det går dock naturligtvis inte eftersom Förvaltningsrätten ska ha journalen om senast nio dagar.
Efter en del dividerande skulle jag kunna komma dit och hämta min journal om ett par dagar, efter att de sms:at mig när det var färdigt. Inte alls optimalt för min del att behöva åka 1½ mil enkel tur dit, när jag så ofta ligger utslagen med smärta.

Kom senare på att jag kunde ringa vårdcentralen som remitterat mig till Smärtrehab, för de skulle enl Smärtrehab få journalen med i remiss svaret.
Ringer växeln på Sjukan och ber att få bli kopplad till en SEKRETERARE på VC. Blir dock kopplad till tidsbeställningen.... Sitter och väntar på att få komma fram i 29 minuter (visas i displayen på vår fasta telefon), där jag av sköterska får veta at jag inte kan bli kopplad till någon sekr, utan jag får numret till receptionen.   😵
Ringer följaktligen vårdcentralens reception som småningom svarar, receptionisten är hjälpsam och går och hämtar en sekreterare. Berättar att Smärtrehab sagt att de skickat mina journalkopior till dem, förklarar situationen och den trevliga sekreteraren säger 'inga problem, vi skickar dem till dig'.

Då ringer jag Centrala Journalarkivet och säger att de kan slopa min akuta journalbeställning. Lättad att det är äääääntligen är klart.
Två min efter att jag lagt på luren ringer sekr på VC och säger att de inte fått något från Smärtrehab.....

DÅ fick jag ett psykbryt (efter att ha lagt på luren). Börjar f*nimig kännas som en dålig variant av Dolda Kameran. Hur svårt kan det vara, det är min journal och jag behöver den snarast!?!

När jag lugnat ner mig ringer jag Smärtrehab och berättar det hela. Enligt lag får de inte lämna ut journaler längre!!! What?! Nä, det måste gå via det här Centrala Journalarkivet och handlingar måste skickas rekommenderat pga sekretessen. Om det är någon som ska bestämma sekretessgraden på MINA handlingar borde det rimligtvis vara jag! Hon frågar om inte någon kan komma dit och hämta mina journaler.
Här hör hon nog att jag håller på att bryta ihop, och säger att hon ska kolla upp det hela och ringa mig i morgon. Puh......

Känner mig totalt manglad vid det här laget, lätt huvudvärk och det glada humöret är som bortblåst. Har inga som helst marginaler längre, min ork är sjukt begränsad. Dessutom avskyr jag att prata i telefon under de allra bästa förutsättningar.
Så fort jag är glad, lyckas Försäkringsfuckin'kassan komma åt mig på något sätt - det är helt otroligt! Bl a fick jag ett avslag förra året precis några dagar innan julafton. 
Man måste vara frisk både för att orka med den vidriga, uttalat maktmissbrukande myndigheten, men även sjukvården.

Tycker så fruktansvärt synd om dem som är helt ensamma i kampen mot FK, som inte har något stöd i omgivningen. Hur i hela fridens namn ska man då orka??? Jag har som sagt en stöttande man som hjälper och tröstar. Det är fruktansvärt som sjuka människor behandlas av rigida byråkrater.
Karma....


Hoppas ni därute får en
mysig kväll!



                    Meja






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar