fredag 6 oktober 2017

SMÅPYSSEL, PENNOR & DUKTIG HOLLÄNDSKA!


Howdy Pysslers!
Hoppas ni haft en bra vecka. Underbart att solen lyst med sin närvaro idag! Kom iväg på en cykeltur till bland annat Netto, men där var inget "pyssligt" idag.

Var dock på Smärtrehab i veckan och när jag för en gångs skull var i stan passade jag på att kolla in läget på TGR (som nuförtiden verkar heta 'Flying Tiger'). Hittade lite roligt där:



En akrylfärgtub innehåller 75 ml och kostar 20 kr st! Enligt uppgift ska denna akrylfärg vara 'heavy bodied', vilket är bra när man ska använda färgen med stenciler, för då åker den inte så lätt in under stencilen (vilket ju hänt tidigare ett antal gånger....!!)  😞
Tänkte försöka göra en cool decoupage med servetten, gillar de dinglande benen med gympadojor (10 kr för detta tjugopack).


Taget vid vår stuga förra helgen


Har du inte provat att jobba med vattenpensel tidigare kan det vara bra att testa med dessa billiga först. 20 kr/paket med två olika storlekar på penslarna!  😀 
Den vattenpensel jag har sedan tidigare av det schweiziska märket Caran D'Ache kostade betydligt mer (när jag går in och kollar på nätet nu kostar den hela 147,60 kr, men så mycket gav inte jag, är ju brutalt dyrt!)!

Har Du läst denna blogg tidigare vet du att jag är en förvaringsnörd och kunde inte motstå lilla lådan med handtag för 20 riksdaler.




Hittade dessa i en affär som säljer konstnärsmaterial. Tänk att man kan bli så himlans glad för några pennor!!
Använde archival ink-pennan igår kväll och där är verkligen spänst i den. Företaget beskriver den så här:

Pigma Micron Brush från Sakura är en permanent, syrafri och arkivsäker penna. Den flexibla penselspetsen ger möjlighet till såväl fina detaljer som breda penseldrag. Den är ljusbeständig och blöder inte ut på papper.

Tyska Ecoline flytande akvarellpenna har också flexibel spets.

Faber-Castell Pitt artist pen är kanske den vanligaste av dessa tre. Den är vattenfast, men utmärkt att göra 'skuggningar' med. Man har några sekunder på sig att 'flytta färgen' innan den torkar och blir permanent.

Icke klokt så många olika sorters pennor det finns, som kan komma väl till pass vid art journaling. Det är ju dock nästan en hel vetskap...!!

Pyssel i stugan last weekend


(Samtliga pennor finns som ni säkert vet i förpackningar med flera, men jag vill testa vad jag kommer att ha mest nytta av).



Någon jag verkligen skulle vilja slå ett slag för idag är superduktiga holländska pysslaren Gerda van Dijk. Jisses vilka fantastiska art journaling alster hon gör! Prenumererar definitivt på hennes videos. 
Kolla bara här! Älskar detta journaling spread och blir så pysselsugen att jag håller på att smälla av!!
Gerda pratar inte på sina videos, utan har musik på (oerhört vacker musik till just den video jag länkat till!). De är heller inte så långa, så man kan snabbt få inspiration.




Ha en fantastisk härlig
helg därute & get inspired!




      /Meja







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar