måndag 16 oktober 2017

I MORGON, TOMORROW, MAÑANA......


Hejsan alla Kämpar!
Hur har ni det därute? Att vara svintrött tillhör ju dessvärre normaltillståndet nuförtiden och inte blir man piggare av det sömniga gråa väder som råder....   😴
Åter kan jag inte låta bli att önska att det fanns typ en tablett man kunde ta, som dels var väldans hälsosam och dels gjorde mig pigg som en mört!






Helst skulle man självfallet vilja bli av med denna synnerligen begränsande sjukdom.  Till skillnad från många EDS:re har jag levt ett friskt liv, fram till den trafikolycka jag råkade ut för 2005, då jag fick vattenplaning på motorvägen. Efter den började symptomen smyga sig på.
Så från en person som hade hundra järn i elden och var elitmotionär - till en orkeslös 'tant' på kort tid. Vem hade trott det?!
Samtidigt får jag vara tacksam att jag fick så många 'friska år'. Det är ju tråkigt nog många med denna bindvävssjukdom som har svåra besvär i ung ålder. Fruktansvärt.




Som jag nämnt tidigare i denna blogg tycker jag tröttheten är värst. Vad ska man göra åt den (förutom det obligatoriska kaffet!)??
Tidigare i livet när jag varit trött har jag bara tänkt att 'men jag gör det i morgon i stället, då är jag nog piggare'. Och det har jag också varit!

Skjuter fortfarande upp mycket i tron att jag nog kommer att må bättre i morgon.

* Ingen energi att tvätta håret idag, jag gör det i morgon.
* En massa katthår på mattan i hallen. Orkar inte dammsuga idag, gör det i morgon.
* Måste sticka iväg till brevlådan och posta brev (ofta till FK....), inga krafter idag. Snälla mannen gör det istället.
* Borde ringa XX, pallar inte. Gör det en annan dag.
* Dags att byta sängkläder. Känner mig helt energilös, gör det i morgon.
* Två av mina akrylfärger har varit slut ett par veckor, måste ha nya så att jag kan fortsätta min art journaling. Jobbigt bara att gå till badrummet idag, får handla färgerna 'någon annan gång...'
* Nu MÅSTE garderoben sorteras ut. Tappat räkningen på hur många gånger jag tänkt att 'gör det i morgon'.

Det blir dock inte bättre "i morgon" längre...!! Den tiden är uppenbarligen förbi.
Men ibland kan det komma en dag då man i alla fall orkar tvinga sig att gör det som behövs.

Avskyr att ha saker som jag borde göra hängande över mig. I mitt friska liv gjorde jag allting så fort jag kunnat, to get it over and done with. I livet med EDS blir precis allt eftersatt. AVSKYR DET!

Också vet jag att det finns de i er omgivning som tror att det "bara är att rycka upp sig och göra det". Man kan bli galen på det! Om de åtminstone kunde fatta att de verkligen inte förstår och hålla käft!
Själv har jag turen att ha en stöttande make. Många av er därute tycks inte ha den förmånen ledsamt nog.

Sedan har jag också mycket glädje av min hobby scrapbooking, mixed media och art journaling som jag skrivit om förut. Hoppas att några av er därute velat testa på denna underbara syssla.
Om du inte på egen hand vill börja art journal:a i tomma böcker, som jag gjort i ca ett år nu, finns det förtrycka på Panduro som du kan börja i. Skrev om dessa för ett år sen, kolla här!

Rekommenderar å det varmaste denna härliga hobby. Du kan skriva peppande citat i dem till dig själv, drömmar du vill uppnå, mål du har satt för dig själv, etc. Det är verkligen mental näring att skapa och är det något vi EDS:re behöver så är det inre glädje.




Det finns också väldigt många tutorials på Youtube man kan låta sig instrueras och inspireras av.
Här är en av många, en tjej vid namn Umut Rados, som bor i London:


Kollar ofta på sådana videos för att pigga upp mig själv.

Kan också berätta att det finns en massa 'free templates' på nätet som du kan trycka ut gratis, i vilken storlek som helst. Dessa kan du själv måla. Här är ett exempel:  änglar


Detta är mixed media på canvas (köpt billigt på Netto), som jag gjorde för ett tag sedan. Det är gött att kladda me' färg!!



Låt dig själv inspireras och börja skapa för dig själv!
All lycka till!



     /Meja 





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar