tisdag 30 januari 2018

KUL PÅ SYSTRARNA GRENE & SLÖJD-DETALJER


Hello craft lovers!
Mitt obligatoriska sällskap på skrivbordet - vaniljkaffe - är idag utbytt mot te med honung. Blev för en vecka sen smittad av en person med hiskelig hosta. Verkar vara många som har ont i halsen och om du är en av dem tänkte jag passa på att säga att om du också dricker te ska du vänta lite grann innan du tar i honungen. Det är antioxidanter i honung, men de är värmekänsliga så ta inte honung i nyss kokande vatten (jag brukar också klippa vattenkokaren precis innan det börjar koka), för då förlorar du hälsobefrämjande effekter.
För övr ska man välja så mörk honung som möjligt, ju mörkare färg på din honung desto mer antioxidanter (undertecknad är kostrådgivare). Skrev ganska mkt om hälsa hösten-16 då jag började blogga.  

Över till vår fantastiska hobby! Kom iväg till Triangeln i söndags, där det finns ett par butiker som har pysselgrejs. Styrde först stegen mot Søstrene Grene, de har en DIY avd.

(They have this Danish store in several countries in Europe - so be sure to check it out!). 


Fanns faktiskt mer skojigt än förväntat!


Som synes lite punches.



Köpte dessa två för 37,70 resp 18.30 kr. Syns inte så bra på bilden, men kanterna till det 'stora' hjärtat är scalloped (vågformade).

Den lilla flaskan med pärlemorskimrande effekt liner går att göra små "pärlor" med, jag har testat. Dessa fanns även i vitskimrande, ljusgrön och silver.

Stora blommor brukar aldrig vara svårt att hitta men små blommor stöter jag på mer sällan.
 

Älskar trädekorationer, som man kan måla i vilket medium som helst. Tag:en i trä ska man tydliga sy korsstygn på, men det tänker inte jag göra!
13,80 kr kostar både blommor och löv per påse. Trädekorationerna i boxen 18,20 kr och tagsen (3 st) för 8,60 kr!! Billigare än så blir det inte!

Bästa fyndet var nog dock den här:


Självhäftande stencil för 16,48 kr!!! Fanns även med 'bubblor' (syns i nederkanten på det första fotot), också hade det funnits med stjärnor tidigare.

Efter go'fika vidare till Slöjd-Detaljer, som ju har en riktig scrap avd. Förutom dubbelhäftande tejp och glue pen ('Rolling ball 2 in 1 Glue Pen', ej testad ännu) hittade jag faktiskt det jag var ute efter:
 

Medium till photo transfer.


Ska bli så himla kul att kunna överföra bilder på sina projekt, tjohoooo!
(Tredje butiken på Triangeln som ev har pysselsaker är Nilles, men var inte där denna gång).
Uppdatering: samtliga Nille butiker i Sverige har lagts ner. Synd! 

Vilken rolig hobby; scrapbooking, art journaling, mixed media - det är så himla brett. Omöjligt att bli trött på dessa roligheter! 

På tal om roligt har solen äntligen visat sig här idag. Tidningen berättar att dagen blivit 1 tim och 31 min längre här nere i söder. Jag tycker fortfarande inte att det märks så mycket, men det är sannerligen på rätt väg.

Har varit insnöad på att göra art journal spreads sen ett år tillbaka, men tänkte idag lägga ut bild på scrapbooking för en gångs skull.


Grejen med den gröna blingstenen i är ingen scrap produkt, utan något som jag bara hade i mina gömmor


Gillar verkligen spets, men glömmer ofta använda det.....


Hoppas ni alla har en kreativ fin vecka. Någon som printat ut bilder från länken i min förra blogg och färglagt?? Skulle vara jättekul att få se i sådana fall!


Heja våren!

Ha det bra på er!


                  Meja




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar