torsdag 27 september 2018

MY NEW CRAFT LOVE - TRAVELER'S NOTEBOOKS!

Hejsan pysselfolket!
Today's blog will be in Swedish, but in my next post I'll go back to English.
Hoppas ni alla har det bra därute. Har sett att många redan börjat med sina julkort....! Inte jag! Vet inte ens om jag kommer att göra några alls. Blir ifall jag känner för det, men tänker inte låta mig stressas av det (som jag gjorde för några år sen). 
Mycket klokt att börja redan nu om man har många att skicka till, men mitt "problem" är att jag inte kan göra juliga kort nu, måste känna julstämning för det.



Dahlia

För lite mer än en vecka sen hade vi 25° här och strålande sol! Just nu känns det lite mer 'höstigt'.



Häromdagen haglade det så att jag trodde rutorna skulle gå sönder (hail)!


Dessutom är jag numera helt insnöad på att scrappa i så kallade Traveler's Notebooks (TN). Kan inte sluta!!
Det finns flera olika storlekar på dessa TN; som t ex A5, Cahier (= betyder 'anteckningsbok på franska!), passport size, personal med flera. Beroende på vilket format av själva kalendern man använder, finns det också olika storlekar på de inserts (insticksböcker) man använder.




Själv använder jag 'Standard traveler size' inserts, som mäter 21 x 10,6 cm. På bilden ovan är det själva omslaget till vänster, 'Grey Floral Travelers' av märket Webster's pages. Den har kostat 379 kr, men finns fortfarande i Panduro Outlet för 150 kr! Gillar att det är små fack på vänstersidan och en större ficka på högersidan.
Självklart är det läderimitation, jag skulle ALDRIG i livet köpa en TN av riktigt läder, så sjukt onödigt.

Bredvid är inserts som passar till min TN. Det är två inserts i varje paket (till priset av endast 30 kr!).
Beställde dessa från Panduro Outlet i Ullared via min lokala Panduro.




Den bruna insticksboken till vänster satt redan inne i denna TN. Som du ser är det resårband i mitten. Är liksom det som är grejen med en TN. Du för in dina inserts i dessa strings. På denna finns det 4 resårband. I vissa finns det bara ett, andra 2 - och somliga TN har så att du kan sätta in hela 6 inlagor!




Här har jag satt in en insert. Du bara slår upp mitten på inlagan och för in den så att resårbandet hamnar just i mitten på din insticksbok. Lätt som en plätt! 



Såhär!


Det finns jättemånga videos på Youtube om hur du arrangerar en TN.





Här är 4 insatta inserts....




.... och resårbanden håller dem på plats (svårt att fotografera med kamera med en hand!)





Denna 'Grey Floral' är min andra TN.  En regnbågsskimrande Heidi Swapp var min allra första:




I detta lilla format går det betydligt snabbare att scrappa än på en 30x30 cm LO!


Med risk för att framstå som en fullständig galning ska jag nu berätta vad jag dokumenterar i mina TN..... Skrev redan för ca ett år sedan att jag sparat samtliga scrapkvitton!! Jo, du läste rätt!! Sedan nov-10 när jag för första gången var i en pysselbutik, tack vare en då ny väninna.

Nu bestämde jag mig för att scrappa de två första åren på min "pysselresa" och kolla vad jag köpte då. I know...!!   😲


Stjärnorna, bakgrundspappret och chalk:en jag använt till kanterna köptes vid detta tillfälle!




En lördag i månaden på den här tiden var det långa scrapträffar i en affär som heter Pema. De varade från kl 14 - 22! Kunde aldrig fattar hur extremt fort dessa timmar gick. Var alltid nästan "hög" av lycka när jag varit på dessa så kallade "scrap race".
Pema finns fortfarande  (pema.cc)!

Det som står skrivet på kvittona har jag inte gjort nu åtta år senare, utan det gjorde jag precis efter, så jag skulle komma ihåg vart jag köpt mina grejor i den händelse man skulle vilja ha fler! Köpte bl a en del stickers, varifrån kryssningsfartyget kom ifrån!




Dessvärre finns inte den underbara butiken Syzzla längre, då ägaren träffade en man som bor i ett annat landskap - dit hon flyttade. Mycket vinklar & vrår i denna charmiga butik, där det ofta arrangerades kurser.

Köpte den gröna Prima blomman vid detta besök i maj-10!




Om jag har saker kvar från den aktuella tiden försöker jag använda dem på det datum jag köpte dem. Som bakgrundspappret, samt de lila cirklarna. Har ganska lätt att minnas detta.
Korthuset finns heller inte längre.





Glittertejpen, bokstäverna, den lilla tag:en, korrugerade pappret och det lila köptes denna dag. Lite knäppt att man ändå har så mycket kvar flera år senare....  Hur har ni det därute med den saken??

En bra sak med detta galna projekt är att använda upp gamla saker som ligger på lager. Eller att komma ihåg att använda dem framöver - a useful reminder of what you've got hidden in your stash!

Inte klokt vad mycket glitterlim, paljetter och glittertejp jag köpte på den tiden, haha ha! Det blir tydligt att ens preferenser verkligen ändras!




Små scrap bitar & remsor kommer väl till pass i en TN. Köpte denna plastficka (och en ananas mönstrad) på H&M. Love see through pouches!

Många gör både sin TN och inlagorna själv. Detta har jag inte gett mig på än, har ju nyligen börjat med traveler's notebooks. Lär dock testa detta längre fram (såvida jag inte fortsätter att hitta väldans billiga inserts!).

Flera Youtubers som har TN-videos skriver om sina barn (jag har ej barn!), det är nog en vanlig och god idé. För vissa pysslare kan det kanske kännas överväldigande att göra scrapbooking LO album till varje barn. Ett spread i en TN går betydligt fortare. 
Bland annat australiensiska Adele (Let's get Inkie) gör TN böcker till sin son och skriver en hel del i dem. Ett projekt var att hon skulle skriva ett brev i sin TN till sin lilla son varje dag under några månader. Tänk vad kul för honom att läsa när han är vuxen!





Beskådar de vackra solrosorna utanför ett fik vi var på för någon vecka sedan....





.... med denna coola inredning! Älskar färger!


Avslutningsvis ett par art journal spreads som jag gjort på sistone:



Första gången jag testade s k ghosting. Använde en våtserviett genom en Artemio stencil. Bakgrunden är gjord med gel kritor från Ica Maxi! De vita ramarna kom från ett scrap kit; Isn't it romantic, av Carol Wilson Fine Arts, som jag köpte i en inredningsaffär i Ljungby!

Den vackra fjärilen fick jag i ett happy mail från en väninna i London:




Blev helt chockad över hur mycket godsaker det var i kuvertet! Rena rama julafton!




Klippt ut saker från ett mönsterark. De två metallfjädrarna var med i the happy mail, liksom solfjäder figuren. Den bruna grejen fjädrarna "hänger" ifrån är en gnuggis från Panduro. De andra metall embellishments är också från Panduro.

För ganska länge sedan nu hade jag en Gorjuss utlottning. Är detta något som skulle vara intressant för er igen? Let me know!


Ha det bra på er!   😊












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar