söndag 20 november 2016

ANNAN FUNKTION FÖR PEPPARKAKSFORMAR!


Hejsan Pysslare och gott folk!
Denna sena söndag eftermiddag har himlen öppnat sig, regnet formligen vräker ner. Mysigt att sitta här med en mugg kaffe och lyssnade på det intensiva smattrandet.

Hoppas ni haft/har en trevlig helg. Jag har inte bloggat sedan i onsdags. "Min" neurolog har gett mig ett migrän schema att fylla i, där man ska ange om migrän smärtan är lätt, medium eller svår. 
För det mesta är det medium. Haft massor med anfall i år, men bara fyra som var svåra - och två av dem har varit i denna veckan. Tvungen att ringa återbud till det välbehövliga frisör besöket häromdagen, skit.


Som så många gånger förut tackar jag alla högre makter och Ida (som fick mig att börja scrappa i dec-09) för att jag har scrapbookingen. Vilken helt fantastisk hobby! Blir till och med glad bara över att ligga och tänka på det.  


För ett par år sedan köpte jag några pepparkaksformer i miniformat som jag tänkte ha till papperslera, för att göra egna embellishments. Blev dock ingen större hit eftersom pappersleran aldrig torkade och figurerna gick sönder hur lätt som helst.   (͡๏̯͡๏)

Efter inspiration från Marta Lapkowska har jag börjat med art journalingHäromnatten då jag inte kunde sova låg jag och funderade. Man borde ju kunna använda dessa former till att stämpla med på art journaling projekt?!
Innan vi stack iväg igår testade jag detta snabbt med en kattform. Det funkade! När vi väl kom till Vellingeblomman (där jag köpt de första mini pepparkaksformerna) visade det sig att de hade utökat sortimentet av formar. Köpte alltså några till.   




När jag först testade att stämpla vid köksbordet missades alltid några linjer så att stämpelavtrycket inte blev helt. Mannen föreslog att jag skulle testa att ha ett collegeblock + en ny wettexduk under. Då gick det mycket bättre!





Inte världens finaste ängel, men jag gillar snögubben!    





Älskar hjärtat, man kan stämpla det flera gånger i själva hjärtformen, så att man får två eller tre hjärtan som går in i vartannat. 
Tycker fiolen är cool!
Den sista är en G-klav, så där får man rita in linjerna själv.




Det fanns massor med andra former. Fladdermöss, fötter, olika fordon, mm. De små kostar 15 kr styck. Tyvärr fanns inte alla former i miniformat, som jag var ute efter.



Har alltid älskat sjöhästar (och sjöstjärnor)!





Looooove cats!


Provade även att måla akrylmålning på kanterna av pepparkaks formen, men när jag stämplade med detta släppte inte akrylfärgen på alla ställen av formen, så det stämplade motivet blev inte helt. Kanske i och för sig inte gör så mycket när det är till art journaling. Eller så kan man med pensel 'måla till det' själv.

Maken har många bra idéer och han kom på att man såklart också kan måla med modeling paste inuti formen, med en liten pensel för struktur på journaling sidan!


Om du inte håller på med art journaling och skulle vilja testa, kan jag verkligen rekommendera Marta Lapkowska på Youtube. Hon har videos för nybörjare där hon går igenom olika material från grunden. 'How to break a blank page' finns i flera olika delar. Love'em! Då kan man sitta hemma i lugn & ro och kolla och spola tillbaka om man så önskar, när man är nybörjare på detta som jag. Gillar dessutom just hennes laid back personality.




Mitt allra första försök till Art Journaling, gjorde jag i november 2015. Jag gillar färger...!!     :)

Det jag börjat med nu är emellertid i en bok, där jag framöver kommer att göra många många journals, med textbudskap.
Boken är 19,5 x 23,5 och jag gör min journaling med boken uppslagen, dvs över två sidor. Fick denna bok med blanka sidor i för ett par år sedan av mannen och då visste jag inte riktigt vad jag skulle ha den till. Nu kom den väl till pass!
Foto kommer när jag är färdig med mitt första projekt i den!



Bilden tagen på Vellingeblomman


Ha det gott och
pyssla på!


        Meja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar