fredag 25 november 2016

INFÖR ADVENTSHELGEN


Hallå på fredag kvällen!
Hoppas ni haft en fin vecka. Skönt för alla er som fortfarande kan jobba att få koppla av efter arbetsveckan.



För några år sedan (då jag arbetade 75%) och var singel var fredag kvällen veckans höjdpunkt. Då brukade jag sitta hemma och först äta något gott, sedan titta på teve och scrapbook:a hela kvällen - ibland långt ut på natten. Ibland med ett glas vin eller Martini Bianco. Var aldrig samma sak på lördag kvällen, det var alltid en speciell myskänsla just på fredagen. Då scrappade jag som bäst, inspirationen flödade.



Brukar fortfarande scrappa på fredag kvällen, men tittar nu på teve med maken och vid den här tiden på året eldar man gärna i braskaminen. Älskar doften av trä, gillar knastret från vedträna och jag tycker även om att titta på elden i kaminen. Meditativt!



Tänk att det är 1:a advent i övermorgon. Helt galet. Som en väninna uttryckte det häromdagen, det blir en chock varje år att julen redan står för dörren. Jäpp, så är det! Kanske man varit mer beredd om man fått se lite snö innan, men det händer väldigt sällan här i södra Sverige.

När jag gick första året på det friskvårdspedagogiska programmet i Gävle, låg det mycket snö från oktober till i början av april. Hade aldrig varit med om det förut. Så himla fint! Var nästan som ett sagolandskap. Blir ett helt annat ljus än detta våta gråa väder.



Igår mådde jag dåligt över att det samlat sig en massa saker som jag måste göra. Totalt olustig i kropp & själ. När jag har dåliga dagar tänker jag att 'jag gör det i morgon'. Men jag är ju så gott som aldrig bra nästa dag längre!! Så jag skjuter upp och skjuter upp - och igår kändes det som om uppgifterna steg mig över huvudet. Oharmonisk i kvadrat. Hade jag varit frisk hade dessa saker känts som en axelryckning bara. När man aldrig mår riktigt bra blir allting så himla stort.

Fick gjort några av uppgifterna igår och idag har maken hjälpt mig med det som störde mig mest (en grej jag borde tagit itu med för flera veckor sedan). Vilken lättnad! Sinnesfriden har återfunnit sig!



Måste fortsättningsvis göra saker meddetsamma och INTE lägga dem på hög. Det stjäl bara så mycket energi. Väck me' skiten meddetsamma! Även om det inte är lätt när energinivån ligger på minus 3.
Tänk om alla EDS:re fick ha en så stöttande partner som jag har. Min man lagar mat varje dag!! From scratch! Han är helt fantastisk.
Blir så ledsen när jag ibland läser om er med EDS som inte har något stöd av er omgivning. Så obeskrivligt grymt. Då är det verkligen mycket bättre att vara singel istället. Det sista man behöver med denna skitsjukdom är att tvingas 'försvara' sig, ha dåligt samvete och inte bli trodd. Jag skulle hellre vara ensam alla dagar i veckan, that's for bloody sure.

Vill ni ha något smarrigt till fredagsmyset, kolla mitt inlägg från den 9 sept på en nyttig snack - som är kanonGOTT!!

Kraft, glädje och harmoni till er alla!

Bilder fr Velllingeblomman


Trevlig adventshelg!

            Meja
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar