fredag 7 oktober 2016

POETISKA ORD AV AMERIKANSK KVINNA!



Goder eftermiddag!
Är på benen igen. Var helt däckad igår, mestadels pga vad jag kommit att kalla för "eds koma". Finns ingenting som heter så, men jag är ganska säker på att alla som har Ehlers-Danlos syndrom vet precis vad jag menar. En trötthet som är nästintill förlamande. Finns liksom ingen som helst energi kvar i kroppen. Till och med att sitta i sängen och käka frukost kan kännas ansträngande! 
Det är inte klokt och denna trötthet är för min del det värsta symptomet av alla.

När jag pluggade friskvård i Gävle för snart tjugo år sedan, stod nedanstående fina ord i en av mina kursböcker, minns inte vilken. Tycker denna dikt är så himla fin.

"Om jag fick leva ett liv till
då skulle jag göra fler misstag nästa gång.
Jag skulle koppla av mera och vara mjukare.
Jag skulle vara mer galen än jag varit på den här resan.
Det är få saker jag skulle ta på allvar längre.
Jag skulle ta fler chanser, bestiga fler berg,
korsa fler floder och simma i fler sjöar.
Jag skulle äta mera glass och färre bönor.
Jag kommer kanske att ha fler verkliga bekymmer
men jag skulle ha färre inbillade.
Ni förstår … jag är sådan där människa som lever
försiktigt och sunt timme efter timme, dag efter dag.
Oh, visst har jag haft mina fina stunder,
och om jag fick göra om det
skulle jag försöka att bara ha stunder.
En stund efter en annan
Istället för att leva så många år i förväg.
Jag har varit en sådan där person som aldrig går någonstans
utan termometer, varmvattenflaska, regnkappa och fallskärm.
Om jag fick leva en gång till skulle jag packa mindre i väskan.
Om jag fick leva mitt liv en gång till skulle jag börja
gå barfota tidigare om vårarna och
fortsätta med det längre in på höstarna.
Jag skulle dansa mera och åka mera karusell
och fånga fler snöflingor
och plocka flera tusenskönor".
Dikten är skriven av 85-åriga Nadine Stair, Louiseville, Kentucky.


Här är originalet:
"If I had my life to live over again,
I’d dare to make more mistakes next time.
I’d relax.
I’d limber up.
I’d be sillier than I’ve been this trip.
I would take fewer things seriously.
I would take more chances,
I would eat more ice cream and less beans.
I would, perhaps, have more actual troubles
but fewer imaginary ones.                               
You see, I’m one of those people who was sensible and sane, hour after hour, day after day.

Oh, I’ve had my moments.
If I had to do it over again,
I’d have more of them.
In fact, I’d try to have nothing else - just moments,
one after another, instead of living so many years ahead of each day.
I’ve been one of those persons who never goes anywhere without a thermometer, a hot-water bottle, a raincoat, and a parachute.
If I could do it again, I would travel lighter than I have.

If I had to live my life over,
I would start barefoot earlier in the spring
and stay that way later in the fall.
I would go to more dances,
I would ride more merry-go-rounds,
I would pick more daisies"
.


Det ligger mycket visdom i dessa ord. Det skulle vara hemskt att att bli gammal och ångra en massa saker som man inte har gjort i sitt liv. Vi får sannolikt inte leva om våra liv - so we better go for it in this one!
Trevlig helg på er!

Hörs åter på måndag - om så önskas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar