måndag 31 oktober 2016

FILOSOFERANDE EN SPÖKAKTIG MÅNDAG?!


Hejsan i regnrusket!
Hur har ni det därute i höstmörkret? Vilken skillnad det blir nu efter att man satte om klockan i helgen, mörkt hur tidigt som helst. Gäller att köpa in ett rejält lager med värmeljus.   :)

Jag har varit ute i skogen i stugan sedan i torsdags eftermiddags. Hur skönt och avkopplande som helst. Älskar doften av skog.
Och idag vaknade jag utan någon som helst huvudvärk!!! Händer sannerligen inte ofta, nästan som att vinna på lotto! Tjohooooo!





Har sagt det förut, men alla EDS:re borde verkligen få tillgång till att vistas ute i naturen i den underbara fridfullheten. Balsam för kropp & själ. Jag blir så vansinnigt trött på alla ljud som det moderna samhället kan uppbringa. Vi är faktiskt fortfarande som stenåldersmänniskorna och är icke gjorda för att utstå så mycket ljudbombardemang nästan dygnet runt. 




Jag har tidigare bott extremt centralt i stan (har nämnt detta tidigare). Fanns ett biopalats i samma hus, där det på kvällen med jämna mellanrum portionerades ut ivrigt pratande människor från de tio biosalongerna. Därefter kom studenterna som ju festar vilken dag i veckan som helst! Tjoade, sjöng och skrålade.
Sen kom renhållningsverket och sopade med borstar som var så hårda att det lät som de typ plogade på asfalt (seriously!)!
Sist kom torghandlarna, vissa med stora lastbilar. De hade kärror vari de körde ut sina varor på aluminium rampen så att det lät som smattrande k-pistar ungefär......
Jämna plågor hela natten!
(Lyckades få bort denna irritation från mitt sinne senare efter att jag började med mental träning).



Ibland undrar jag hur det ska gå för de barn & ungdomar som växer upp idag. Som sitter och messar samtidigt som de spelar datorspel, läser lite läxor emellanåt, lyssnar på musik och pratar i telefon. Nästan samtidigt!! De reagerar inte ens, det är liksom 'normalt' för dem. Har sett på mina brorsöner t ex. Kan bara icke vara hälsosamt för hjärnan.




Vårt gamla nedärvda nervsystem är inte gjort för detta ständiga bombardemang. Var för många år sedan på en föreläsning i Mindfulness. Där sades det att vi får lika mycket intryck på en dag numera som man förr fick på en livstid. Tvivlar inte ett ögonblick på att detta stämmer.




Man kan också börja fundera på varför det finns så otroligt många människor som drabbas av utmattningssyndrom nuförtiden. Jättemånga. Har skrivit massvis med sådana journaler när jag fortfarande kunde jobba de sista åren (till feb i år), som medicinsk sekr. Människor som är konstant trötta, har grava koncentrationsstörningar, är glömska och helst bara vill dra något gammalt över sig och ligga och gråta. Som om varje cell i kroppen bara fått NOG av att leva ett stressande liv som stenålderskroppen inte alls är anpassad för.



Naturen är utan tvivel läkande. Rofylld, vacker och luktar underbart! Brukar fundera på vad det finns för djur som bor i krokarna när vi är ute i skogen. Som kanske ligger och trycker någonstans och undrar vad jag är för en märklig varelse.





Otroligt nog fanns det mycket blåbär kvar, men dessa antioxidant fyllda bär smakar tyvärr inte så mycket längre.




Mannen och jag hittade även en hel del kantareller, blev väldans gott till middag. Gillar verkligen att äta saker som jag vet var de kommer ifrån och som naturen bjuder på. Närproducerat!
Viktigt är också att veta att inget djur behövt dö för att jag ska äta (är vegetarian).






HA HA, vad roligt; nu när jag satt här och skrev bankade det ihärdigt på dörren. Då jag förväntansfullt öppnade stod de här två trick or treat:ers där!!



Hahaha, superkul! Vi köpte godis (med papper om) igår på väg hem från stugan, just utifall vi skulle få Halloween besök idag. For också upp till affären tidigare idag för att köpa orange ballonger att hänga på dörren. 
Mamman var med de här två och var ok med att jag fotade eftersom de har mask på. Jag var rädd att det inte skulle komma några barn alls. Få se om det kanske kommer flera!

Jorå' nu kom det fyra tonårstjejer med blodiga ansikten och läbbiga ögon, hihi hi. Rolig kväll det här!  :)


Ta det nu lugnt på er. Vägra vara med i ekorrhjulet! Ingenting är viktigare än din hälsa. Se till att bara få vara ibland, det är en underskattad 'syssla' (något som de flesta som jobbar i sjukvården blivit varse pga patientklientelet).

SKÖT OM DIG!



/Meja





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar