onsdag 7 september 2016

ANTIOXIDANTER - ETT FAVORITÄMNE! :)

Halloj!
Hoppas alla har det bra därute.
Det är fem år sedan jag tvingades sluta arbeta som bland annat kostrådgivare (pga eds:n). Tycker dock fortfarande att det är oerhört intressant och fascinerande att läsa om kost & näringsfysiologi.

Jag är utbildad på Paulúns Näringscenter, men studerade näringslära även på det friskvårdspedagogiska programmet. Har dessutom "alltid" läst mycket om näring på egen hand eftersom kosten har så enormt stor betydelse för kroppen - och maten är ju en faktor som vi verkligen själv kan påverka.

  

Något jag länge haft dille på att göra är "fruktdrinkar" eller det som populärt kallas smoothies. Det är roligt att blanda en massa färgglada saker, det är lätt att göra och det är makalöst gott! Jag älskar att äta/dricka saker som man vet gör nytta i kroppen.

Idag blev det en 'tager vad man haver-smoothie'. 
I skåpen hittade jag en blodgrapefrukt, en kiwi, solrosfrön, färsk gurkmeja, B-jäst och mandelmjölk. 
I trädgården har vi björnbär, så härligt att kunna gå ut och bara plocka en liten skål av dessa vackra bär. Fram tills februari 2015 har jag alltid bott i lägenhet, så det känns väldigt lyxigt att bara kunna gå ut och plocka färska bär sådär. Ekologiskt!



Antioxidanterna sitter ofta i färgpigmentet på ett livsmedel. Ju mer färg på din talrik - eller som i det här fallet smoothie - desto mer näring. Dessutom är det så att antioxidanter samverkar och förstärker varandra. 
Mer färg på tallrikarna till folket!


De orange små bitarna till höger är färsk gurkmeja.

BLODGRAPE  --- innehåller antioxidanterna betakaroten och lykopen, som skyddar cellerna.

KIWI  --- välkänd källa för rikligt med C-vit. Den innehåller mycket antioxidanter, mineraler och fibrer.

SOLROSFRÖN --- har rejält med fibrer. De innehåller även protein, mer än vad som finns i nötter! I dessa pluttiga frön finns även mycket mineraler; järn, zink och magnesium.
Bör förvaras i kylskåp!

MANDELMJÖLK ---  innehåller mineralet kalcium. För mig som är vegetarian känns det bra att denna dryck inte kommer från fabriksartad mjölkproduktion. 
Vill man ha i sig de näringsämnen som finns i mandlar är det bättre att äta mandlar än att dricka mandelmjölk. Jag inmundigar bådadera!



BJÖRNBÄR  --- C-vit & E-vit, magnesium, järn och fibrer. 
Dessa färgrika bär innehåller även antioxiderande antocyaniner (som bl a anses hjälpa till att bromsa upp åldrandet), samt ellaginsyra som visat sig kunna minska risken för cancer.

B-JÄST  --- B-vitaminer.



GURKMEJA, denna intressanta rot med intensiv vacker orange färg, tänkte jag skriva om i morgon.   :)

Observera att solrosfrön, mandlar och nötter ska förvaras i kylskåp då de innehåller nyttigt fett som lätt kan oxidera. Valnötter innehåller omega-3-fettsyror som är väldigt härskningsbenägna.
Mer om nötter en annan gång!

Skål på er!   ;)

             
              /Meja











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar