måndag 5 september 2016

VIK HÄDAN HISKELIGA MONSTER!



Första dagen på denna nya vecka inleddes med ett dundrande migränanfall. Migrän, detta djävulens påfund som jag dessvärre delar med väldigt många andra. Migrän är rikt förekommande bland personer med EDS. 


Räckte inte med den vanliga dosen triptaner idag, fick ta ytterligare dos. Som tur var kom maken hem tidigt från jobb och omtänksam som han är och väl insatt i hur min migrän fungerar, kom han med "frukost" på sängen vid 14.30-tiden. Kaffe är ofta min räddning.

Efter ett anfall med hög smärtintensitet blir man vansinnigt glad när smärtan viker. Ibland får jag lust att skutta omkring i huset tjoandes på 'Jag vill tacka livet' med finsk brytning 'Arja Saijonmaa style' (fast det gör jag inte av hänsyn till katten med tanke på min falsksång!)!     :)





Underbart väder idag och när det blivit liv i tanten kunde vi sitta ute i solen och njuta av en vaniljcappuccino. Livskvalitet!





I den intressanta boken 'Hjärnkoll på värk och smärta' av Martin Ingvar och Gunilla Eldh beskrivs migrän så här:

"Migrän är en typ av huvudvärk som beror på att blodkärl i hjärnan svullnar och smärtmottagarna i kärlväggarna blir överkänsliga".

Många har en kombination av migrän och spänningshuvudvärk.

"Spänningshuvudvärk får du när musklerna i huvudet, nacken och ansiktet är spända för länge. Musklerna får syrebrist när du sitter i samma ställning framför datorn hela dagen och då gör det ont".


Det nämns ofta när man läser om migrän att man ska låta bli kaffe. För min del ser jag nästintill kaffe som medicin dock. Koffein har sammandragande effekt på blodkärl. 
Dessutom älskar jag mitt pulverkaffe!

Enligt en koffeintabell i 'Den självläkande människan' av S. Ehdin är det 82 mg i 2,5 dl snabbkaffe och 150 mg koffein i bryggkaffe.

I Sverige är det nog ovanligt att tycka mycket bättre om pulverkaffe, men jag gillar inte smaken av bryggkaffe och skulle jag dricka det är garanterat krampsmärtor i kaggen att vänta 
(många med eds har även IBS).
Min mugg kaffe har många gånger hjälpt mig att överhuvudtaget komma upp ur sängen!

Första gången jag drabbades av ett riktigt rejält migränanfall för fjorton år sedan, visste jag inte vad det var. Trodde att jag hade fått en hjärnblödning. Jobbade då bl a som aerobic instruktör och hade haft dubbla pass på kvällen. Vaknade på natten, hade aldrig tidigare känt en sådan ofattbart intensiv smärta. 

Tre år senare råkade jag ut för en trafikolycka, varefter migränfrekvensen ökade helt otroligt. Brukar aldrig försova mig men denna morgon i maj hade jag gjort det. På väg till jobb öppnade himlen sig och regnet formligen vräkte ner. 
Efter en omkörning fick jag vattenplaning och for av motorvägen i hög hastighet. Bilen tjongade mot en vall vid sidan av vägen och stannade med nosen mot körriktningen. Jag kunde klättra ut genom en fönsterruta. Fick inte den där vanliga whiplash effekten utan mitt huvud slog i insidan av bilen i sidled.
Helt otroligt hur mycket jag hann tänka innan bilen äntligen stannade. Var övertygad om att jag skulle dö pga hastigheten. Dessutom var det mitt i värsta morgonrusningen. 
Tror inte jag hade änglavakt utan jag måste ha haft ett helt team av änglar denna dag!
      
              


Ironiskt nog var jag på väg till Akutmottagningen för att jobba. Kom dit men inte på det sätt jag tänkt mig. Både ambulansmännen och poliserna upplyste mig om att det var en oerhörd tur att det var en Volvo jag satt i. Bilen fick skrotas. 
Helt surrealistiskt att komma in som traumalarm på Akuten. Hade nackkrage så jag kunde inte se folket runt britsen, men jag kände igen rösterna. Massor med folk och det var verkligen tryggt och skönt att alla visste exakt vad de skulle göra. Proffs!

Detta är något att hålla i minnet de månader då jag har över 20 migrändagar. Det kunde ha varit värre. Jag kunde ha varit död.


Vet inte om det syns på fotot, men där är 3 fjärilar!


Önskar alla en smärtfri fin kväll!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar