tisdag 13 september 2016

DEN KOGNITIVA UTVECKLINGSMODELLEN MENTAL TRÄNING

Hej på er i tropiska värmen!
Ännu varmare idag! Heja långa sommaren! Hoppas ni får lite tillfälle att kunna njuta utomhus.

Dags för ett annat favoritämne, mental träning. Har studerat detta på distans från Skandinaviska Ledarhögskolan i Örebro. Hade fantastiska examinatorer i form av fil dr Lars-Erik Uneståhl, Pia Hellertz samt Elisabeth och Lars-Gunnar Solin.
Jag har haft enorm nytta av mental träning (MT).





Började med kursen 'Personlig Utveckling genom Mental Träning' i februari 1999 och en helt ny värld öppnades.
Några år senare läste jag vidare på det som då hette 'Person-, Team- och Ledarutveckling', blev klar i december 2004. Denna sista utbildning leder till licensiering som Mental Tränare.

MT är absolut inget nytt, elitidrottare har ägnat sig åt detta sedan 70-talet!

Att praktisera mental träning handlar mycket om att få tillgång till de inre krafter som vi alla har. Att "komma åt ett annat operativsystem" skulle man kunna säga. 
Detta är dock något vi måste träna på, precis som man tränar fysiskt. Tränar man mentalt regelbundet fungerar det absolut. 
Det kan dock ta lite olika tid för olika människor. Kan ta upp till tre månader innan MT får full effekt.

Det finns massor med guidade program ute på nätet som man kan köpa. När jag gick kurserna hörde det till en massa olika CD-skivor, som man skulle praktisera med olika länge, ungefär fem dagar i veckan. Uneståhl har t ex gjort massor med olika program, 
t ex för människor med sömnproblem, för de som vill gå ner i vikt eller sluta röka, för personer med panikångest, mm mm.




Första steget är att träna muskulärt. Grundregeln är att kan man inte slappna av muskulärt lär man inte kunna göra det mental heller. Tråkigt nog är det så att massor med människor går omkring med mycket spänningar, vare sig de är medvetna om det eller ej. Dessa spänningar stjäl oerhört mycket energi. 
Det kan alla personer med EDS intyga!!!
Detta första program är det längsta, tar ca en halvtimma. Är ju dock inget ansträngande, utan väldigt skönt och avkopplande. Många längtar tills de får denna stund på dagen! Denna muskulära avslappning rekommenderas ett par veckor, så att du verkligen lär dig skillnaden mellan spända och avslappnade muskler. 
Redan här rapporterade många av de "klienter" jag haft tidigare att de börjar sova mycket bättre.

Efter ett par veckor följer ett kortare program med muskulär avslappning. Avslappningen fördjupas och går allt snabbare att uppnå.

Efter tre - fyra veckor börjar man träna mental avslappning. Här använder man sig av suggestioner och inre bilder, för att påverka sig på det sätt man själv har bestämt. Man får guidad hjälp att komma ner i riktigt djup avslappning genom en CD eller vad man nu har.

Vid meditation tränar man sig på att utsläcka all tankeverksamhet. Vid MT använder man tankarna för att påverka sig själv på ett bra sätt. Ska ge er ett exempel.

Hela min skoltid var jag paniskt rädd för att stå framför klassen och prata och överhuvudtaget att prata inför andra. Skolkade konsekvent ifall det var dags för redovisningar inför klassen, även på gymnasiet. Hade någon då sagt att jag skulle komma att ha ett jobb där jag vid varje arbetspass höll minst ett föredrag, hade det icke varit en chans att jag trott på det!

I studierna av MT ingick ett avsnitt som hette 'Våga tala'. Jag var knappast ensam om att ha fobi för att prata inför folk, över 50% av Sveriges befolkning har denna starka rädsla. 
Min bror skulle gifta sig på sommaren 1999, detta visste jag om långt innan. Bestämde mig att jag skulle hålla tal på hans bröllop och började träna mentalt långt innan det var dags IRL. Visste också vilken klänning jag skulle ha på mig. 
När jag var nere i djup avslappning såg jag mig själv i den aktuella klänningen, stå och hålla tal hur lugnt och avslappnat som helst. Gav mig själv suggestioner om att jag var helt trygg i situationen. Detta gjorde jag gång på gång då jag var nere i den djupa avslappningen. Det skapar s k minnesspår i hjärnan (vilket är exakt hur elitidrottarna gör).
När så väl den stora dagen kom var detta exakt vad som skedde. Någon filmade mig när jag höll talet och när jag efteråt tittade på den såg det ut som om jag aldrig gjort något annat än att hålla tal!!

När man är helt vaken har man beta vågor i hjärnan. Då dominerar det kritiskt-logiskt-analytiska sinnet. Då är det ingen idé att djupgående försöka påverka sig själv för det funkar inte.

Vid övergången mellan vakenhet och lätt sömn har man alfa vågor i hjärnan. Alfa vågorna har tidigare förknippats med självpåverkan.

Vid djup avslappning tränar man upp förmågan till theta vågor - då är man verkligen i ett gynnsamt tillstånd för att kunna påverka sig själv på det sätt man önskar.

När man sover har man delta vågor i hjärnan och då är man inte längre tillgänglig för självpåverkan.

Detta är mätbart med avancerad EEG-utrustning (när man mäter de elektriska impulserna i hjärnan).




På praktiken under den sista kursen skulle vi praktisera denna kognitiva metod på andra människor. Jag hade bl a en tjej som ville sluta röka. Denna hade blivit mobbad under sin skoltid och såg cigaretten som sin enda trogna vän och tröst. Därför trodde jag att jag skulle stå inför en riktig utmaning. Det gick emellertid förvånansvärt lätt! Några år efteråt mailade vederbörande mig; "Vill bara berätta att jag fortfarande är rökfri och att det har gått hur lätt som helst". Oj vad glad jag blev!

Kan ge hur många andra exempel som helst, men jag får hålla här för idag. MT används även som smärthantering, vissa sjukhus lär patienterna det. Träningen tar inte bort smärtan, men den gör att man inte blir så störd av den, att den får mindre utrymme i ens liv.
Eftersom jag haft så mycket nytta av MT själv skulle jag kunna hålla på i evigheter!!  :)  Mera en annan dag dock.


 Ha en trevlig kväll!

                         Meja





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar