onsdag 21 september 2016

DET MEST PROCESSADE LIVSMEDLET AV ALLA - BRÖD!


Hej hej, gott folk!
20,2° grader denna september onsdag i september. Inte illa!
När migränen taggat ner lite kunde jag gå ut och sätta mig i hammocken i trädgården och fika. Så himla skönt och rofyllt. 
Är det något jag inte pallar med när jag har ont i skallen så är det ljud. Då ökar smärtpulsationerna mångfalt. AJ!



När jag jobbade som hälsokonsult och skulle hjälpa folk att gå ner i vikt, skulle de bl a minska på kolhydrater. Det som alla tyckte var värst att avstå ifrån initialt var bröd (och vin!)! Genomsnittssvensken sätter i sig 50 kg matbröd på ett år!!

Visste du att det finns ämnen som kallas ESL, som ger bröd extra lång hållbarhet?! Det visste inte jag då jag för åtta år sedan köpte boken 'Den hemlige kocken' av Mats-Eric Nilsson. 
ESL betyder extended shelf life och dessa ämnen är en miljonindustri.....


M-E Nilsson har sedan dess skrivit ytterligare böcker och fått flera priser.
Den hemliga kocken är en rysare om matfusk och värst är nog kapitlet om bröd.

Det ska gå snabbt och vara så billigt som möjligt och när det gäller bröd finns det olika kemiska genvägar som utnyttjas. Som Nilsson skriver: "... processtekniker har i stor utsträckning ersatt bagare".
Allt ska ju gå så himla fort nuförtiden; tid är gubevars pengar.

"Så kort tid som möjligt för att baka brödet, men så lång tid som möjligt på butikshyllan utan att mögla".


Forskare upptäckte att istället för att 'behöva' låta degen jäsa i två-tre tim, kunde man "pressa in såväl luft som vatten i degen med hjälp av höghastighetsmixrar. För att få den att jäsa ordentligt dubblade man jästmängden och tillsatte kemiska oxidanter, dessutom behövdes härdat fett för att ge brödet rätt struktur".



När Den hemlige kocken skrevs bedömdes mer än 80% av allt bröd som tillverkas i västvärlden vara producerad med denna metod.
Tror knappast denna procentsats minskat de senaste åren....!
Oavsett vilket livsmedel du köper så är en gyllene regel att ju kortare innehållsförteckningen är, desto bättre.

Emulgeringsmedel används också ofta i 'köpebröd'. 
".... så kallade bread improvers för att få rätt storlek på gasbubblorna och göra så att degen kan innehålla mer gas och på så sätt bli större. Gör inkråmet mjukare och bromsar den process som gör att brödet känns gammalt. Mjukheten får konsumenten att tro att brödet är mer nybakat än det är".

Ovan nämnde jag ESL. Det är enzymer, vilka ju är biologiska katalysatorer som påskyndar biokemiska reaktioner. 
"I brödframställningen handlar det som vanligt om att öka brödets volym och hållbarhet, men även om att ge brödskorpan rätt färg och smak.
Ett danskt företag säljer Novamyl, "som enligt reklamen ökar brödets hållbarhet från 3-5 dagar till 21 dagar - tre veckor!- och har inneburit >>en revolution<< för bageriindustrin.

Novamyl bromsar upp den naturliga process som gör att brödets inkråm blir hårt, istället bevaras dess mjukhet och elasticitet".

Extended shelf life-bröd...... Så vidrigt!

Blir förbannad när jag läser det. Dock ska vi ha en sak helt klar för oss. Livsmedelsindustrin skiter fullständigt i din och min hälsa.

Tidigare användes ofta delvis härdat fett (transfetter) som är extremt ohälsosamt. 
Näringsfysiolog Fredrik Paulún skriver i en av sina kostböcker:

"Det är dumheter att ha i härdat fett i bröd eftersom bröd är en färskvara som blir gammalt långt innan fettet börjar härskna".
Färskvara var det ja........!
I slutet på brödkapitlet i Nilssons bok berättar han att i ett produktblad från en brödproducent som tillverkar solrosbröd, står det att brödet i fryst skick har 365 dagars hållbarhet från det att degen sattes till dess att brödet gräddas.

Man blir helt matt.....
Hatten av till människor som Mats-Eric Nilsson som granskar livsmedelsindustrin med lupp. Det är helt sanslöst så lurade vi konsumenter blir.
Vissa butiker anstränger sig lite extra. De lägger bröden i fina rustika korgar med röd och vitrutig duk för att de ska se genuint och hembakat ut. Ha!


I vissa affärer jag varit i står det 'Vi har butiksbakat bröd'. Njaaaaeee', det är jag väldigt tveksam till! Ni kanske har värmt upp frysta bröd så att det luktar lite nybakat i butiken?!?

Nilsson har också skrivit en bok om var man hittar genuin mat (den har jag inte - ännu!).
I morgon ska jag ge er ett recept på ett supergott hälsosamt bröd, som är jättetungt! Inga gasbubblor och luft i det inte!

Må väl!



       Meja

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar