onsdag 14 september 2016

MERA OM FANTASTISKA HJÄLPEN MENTAL TRÄNING

Hallå på er!
Hoppas ni alla har en fin onsdag. Tropiska värmen tycks fortsätta, puh! Sitter i skrivande stund och svettas och avnjuter ännu en smoothie. 
Idag tjongade jag i en apelsin, passionsfrukt, valnötter, sojamjölk, B-jäst, lite olivolja, färska lingon från landet, samt björnbär och ett äpple från trädgården. Också färsk gurkmeja såklart! MUMS!





Tänkte skriva lite mer om gårdagens ämne, Mental Träning (MT). Det finns så mycket att säga om detta! Skulle önska att det kunde hjälpa dig lika mycket som det hjälpt mig.

En av mina examinatorer på SLH var alltså Lars-Eric Uneståhl, som är doktor i psykologi. Han berättar i boken 'Integrerad Mental Träning' att han redan på 70-talet träffade ett 20-tal landslag. Lars-Eric ställde då ofta frågan hur många av dem som hade varit bäst redan i unga år. Det visade sig vara en mindre del. De flesta hade haft det ganska trögt och hade fått arbeta länge och systematiskt för att bli bäst. 
"Det är naturligtvis ingen nackdel att ha en fysisk talang, men det tycks vara andra faktorer (framför allt mentala) som är viktigare".

Den goda nyheten är att en inre mental styrka går att träna upp, som jag skrev om igår, 13 sept. Vare sig det gäller att tävla i idrott på elitnivå, att hantera stress i livet, eller att kanske klara studierna bättre, mm kan du ha väldigt god nytta av att praktisera MT.





Åter ett exempel från undertecknad. 
Måste erkänna att jag fram till 39 års ålder var en riktigt odräglig, utpräglad typ A-människa. Hua'! Blev superirriterad om jag tvingades stå i långa köer, om folk gick för långsamt (i mitt tycke) på trottoaren framför mig, cyklade alltid om alla vart än jag var på väg, etc. ALLT jag gjorde skulle gå undan. 
Rodnar när jag tänker på den gång för många år sedan när jag var inne på Posten (som inte finns längre!) och det var långa köer. Jag hade bråttom (surprise, surprise!) och blev till slut så irriterad att jag inte längre kunde bärga mig; gick fram till en av dem som satt i kassan och sa "Nu får ni faktiskt se till att rappa på här"! OMG, inte klokt!

Det ohälsosamma typ A-beteende ärvde jag från min far. Han drabbades av en kraftig hjärtinfarkt vid 66 års ålder, utan att ha de andra vanliga riskfaktorerna och han tränade i stort sett i hela sitt liv. Är övertygad om att det var typ A-personligheten som ställde till det. Han räddades den gången tack vare snabba insatser.





Jag visste att mitt hetsiga beteende med att allt skulle gå i 190 icke var hälsosamt, men jag kunde inte viljemässigt styra det. Var nästan som något slags missbruk. 
När jag började studera mental träning gjorde jag de program som ingick i kursen. Således först muskulär avslappning i fyra veckor och därefter träna sig i att skapa ett så kallat 'mentalt rum', vilket betecknar att man är nere i väldigt djup avslappning, men att sinnet är helt vaket (theta vågor i hjärnan).
Trots att jag alltså inte körde program som var speciellt utformade för stresshantering (sådana program finns!) utan de som ingick initialt i utbildningen, dämpades mitt typ A-mönster förvånansvärt snabbt. Ingen var mer förvånad än jag! Hur glad som helst var jag med, för detta var efter att jag utbildat mig till friskvårdspedagog, där vi bl a läste om vad som händer inne i kroppen när man stressar långvarigt. Verkligen ingen rolig läsning.....

Under studierna i MT hade jag förmånen att få se en föreläsning av underbara, Annagreta, vars liv förändrats totalt av den mentala träningen. Uneståhl berättar lite om henne i boken (som skrevs 1996):

"En norrländsk kvinna började på inrådan av sin sjukgymnast att läsa kursen Personlig kompetensutveckling genom MT, när hon närmade sig pensionsåldern. Hon hade hela sitt liv varit städerska i en gruva, men med åren fått det allt svårare bl a genom sina depressioner och alltmer ökande fibromyalgi. 
Nu två år senare är fibromyalgin och depressionerna helt borta, hon har bytt yrke från städerska till egen konsult, har skaffat körkort och bil, är mycket engagerad och populär som föreläsare, har egen kursgård och har gett ut sin första diktsamling, Från skurhink till insikt".

Om hon bevisligen kan - varför skulle inte DU kunna ändra ditt liv, om du så önskar?!
Hade inte jag stött på mental träning hade jag förmodligen drabbats av en hjärtinfarkt vid det här laget. Man kan inte göra våld på sin kropp hur länge som helst. MT träffade jag först på då jag gick det friskvårdspedagogiska programmet på högskolan i Gävle. 
Det är jag oerhört tacksam för!

Ha det bra!




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar