fredag 30 september 2016

SKIDÅKARE SOM ANVÄNDE MENTAL TRÄNING


Hej hej, bästa folk!
Vänjer mig aldrig vid hur fort veckorna rusar förbi - fredag redan! Blir än värre när man måste sova så himla mycket som EDS:re gör för att överhuvudtaget klara av sin tillvaro.

Inte gjort någon smoothie på hela veckan (druckit kombucha!), men idag kom mixern fram. I skrivande stund är mina fingrar åter knallgula, för jag tog i bl a färsk gurkmeja, färsk ingefära, banan, apelsin, färska fikon, torkade aprikoser, lite ekologiskt kokosfett ett syrligt äpple från trädgården, B-jäst och olivolja. MUMS!
Om du gör smoothies drick dem gärna inom ca tio minuter. Vitaminerna avdunstar allteftersom och C-vit är det som försvinner först.




Har inte skrivit om den kognitiva utvecklingsmetoden mental träning på ett tag. Tidigare gav jag exempel på hur jag själv haft nytta av MT. Tänkte idag dela med mig ett av många ett exempel som finns i den kurslitteratur jag hade från Skandinaviska Ledarhögskolan.

Det handlar om amerikanska Tom som var så klumpig under uppväxtåren att han inte fick vara med kompisarna och leka om t ex en boll fanns med.
"Det gjorde att Tom tappade intresset för fysiska aktiviteter med ett undantag. Han älskade skidåkning (utför) och eftersom han bodde i Salt Lake City hade han fantastiskt fina möjligheter att utöva det intresset. Här kunde han också utan press och i egen takt utöva sin hobby utan att jämföras med andra.

När en av våra internationellt mest framgångsrika coacher, Olle Larsson, beslöt att starta en skidakademi i Salt Lake City, så anmälde Toms föräldrar honom dit. Eftersom alla platser inte från början var upptagna av duktiga skidåkare fick Tom en plats, men då framför allt av sociala och humanitära skäl. 

Olle som starkt betonar den mentala träningen startade terminen med identifiering och programmering av djärva livs- och karriärmål. Tom berättade då inte vilket karriärmål han valt och tur var väl det, eftersom han säkert hade blivit utskrattad. Trots att hans kamrater hade accepterat att Tom fanns med i gruppen av andra skäl än rent idrottsliga, så förekom det ändå en del skämt över Toms klumpighet.

Säsongen kom och hela Olles grupp fick möjlighet att delta i en nationell tävling i störtlopp, en tävling där alla "stjärnorna" fanns med. Även Tom fick löfte att få vara med. Det omöjliga inträffade.
Tom vann tävlingen!

Förklaringen var följande. När Tom startade den mentala träningen förstod han snabbt att skulle han lyckas med sin dröm att bli bra i utförsåkning så måste han först ändra sin självbild. 
Varje kväll använde han därför 15 min till att programmera in en bild av sig själv som superåkare. Han använde även tv-bilder av de bästa åkarna i världen och såg sig själv genom dessa. Han var även först på plan i den fysiska träningen och missade aldrig ett sådant pass. 
I samband med den fysiska träningen lärde han sig att få sin kropp att lyda de bilder han skapade och han lärde sig också att mentalt programmera in ett bra åk i en viss backe.
När han därför fick möjligheten att vara med i denna stora tävling började han lång tid i förväg med hjälp av bilder från tidigare tävlingar i denna backe att programmera in ett perfekt åk".

Fil dr Lars-Eric Uneståhl.




Tom programmerade alltså regelbundet in en bild i sin hjärna av att vara ett skidproffs. Jag programmerade in att jag var duktig (och helt trygg) på att hålla tal då min bror gifte sig, trots att jag alltid tidigare haft fobi för att tala inför folk. Det var 98 personer på bröllopet!!
Mental träning funkar om man praktiserar det regelbundet och förutsatt att man börjar i tid. Det hade inte fungerat om jag börjat tre dagar innan brorsans bröllop! Jag började med den mentala träningen några månader innan det skulle ske.




Avslutningsvis några rader från samma bok i kapitlet 'Träning viktigare än talang' som jag tycker är roligt och ganska talande:

"Att förutsäga framtiden utifrån historien eller nuet har visat sig vara svårt och på flera områden helt omöjligt.
När man under 1995 låtit experter förutsäga börsutvecklingen så har det visat sig att de inte är bättre (utan ibland t o m sämre) än barn (USA), renhållningsarbetare (England), apor (Danmark) eller slumpen (Sverige)".





Nu får ni ha en riktigt härlig helg
och ge er lite tid till återhämtning.
Vill ni så hörs vi på måndag!

      /Meja













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar