torsdag 29 september 2016

KOMBUCHA!

Hejsan i höstrusket!
Nu är det inte bara halvorkan utan regnet formligen vräker ner dessutom! Om man har tillfälle är det kanske läge att vara inne och mysa med stearin- & en massa värmeljus, samt en god bok?!
En sådan köpte jag idag!



Vi har förmånen att bo nära en bondgård där de har en gårdsbutik med ekologiska produkter. Bara älskar den! Det t o m luktar 'genuint' när man kommer in i där. Vi köper bland annat ägg i butiken. 
Blir rent förkrossad och sjuk i själen när jag ser hur hönor i den vidriga livsmedelsindustrin har det. Helt ofattbart att det inte finns betydligt striktare lagar mot djurhållning. Allra helst skulle jag vilja se att djuren får finnas till för sin egen skull. 
Jag har varit vegetarian i tio år (men åt endast lite kött redan innan dess). Känns verkligen bra. Och bortsett från allt annat är det väldokumenterat att det finns ett starkt samband mellan tjocktarmscancer och konsumtion av rött kött.

Den här synen möter man ofta när man kommer till gårdsbutiken:


Blir så glad av att se hur de går fritt - så här skulle alla hönor & tuppar ha det!
De är dock inte alls förtjusta i att bli fotograferade, haha ha......

"Hrmpf, photographed my arse, put that camera away, you moron!"


I denna mysiga gårdsbutik köper jag min älskade kombucha. De har Roots of Malmö här, som finns i smakerna gurkmeja(!), ingefära, sju blommor, fläder, naturell samt min favorit: salvia & honung. Då det är säsong finns visst även äpple/kanel.
Har även köpt kombucha i en hälsokostaffär som hade Raw Food kombucha, vilken bryggs i Sthlm.



Kände inte alls till kombucha innan jag i våras såg feelgood programmet 'Vegorätt' på TV2. Tacksam att dessa två charmiga tjejer, Karoline och Elenore, lät mig upptäckte denna nyttiga och goda dryck.

Förutom att fylla på lagret med kombucha idag, köpte jag även boken 'FERMENTERA - Mat med jäst, mögel och bakterier', skriven av Jenny Neikell. Längtar efter att "sätta tänderna i denna bok", fylld med vackra bilder och nyttiga recept.



På Roots of Malmö kombucha flaska står följande:
"Kombucha är fermenterat te som får sin smak och sina positiva egenskaper av en mikrobiell kultur som producerar organiska syror, vitaminer och enzymer. Kombucha har länge använts som hälsoelixir.
Det tar en hel månad att framställa en flaska roots kombucha och varje flaska är unik. Det beror på att den innehåller levande bakterier och är fri från alla typer av artificiell smaksättning, koncentrat och konserveringsmedel".

Då jag tidigare läst om kombucha står det ofta att kombucha är en sorts svamp. Ska man göra kombucha själv använder man något som kallas 'scoby'. Neikell skriver:
"Scobyn ser ut som en slemmig pannkaka, och kallas ibland felaktigt för svamp. Det är ingen svamp, utan den fasta massan består bl a av cellulosa som ättikssyrabakterier producerar under fermenteringen".

Socker står med på innehållsförteckningen, vilket jag blev besviken över då jag först började dricka kombucha.
På Roots of Malmö fb-sida står:

"Mikroorganismerna i kulturen bryter ner teet och sockret och omvandlar det till organiska syror, vitaminer och enzymer. Det är det som kallas fermentering. Resultatet blir en syrlig dryck som är rik på b-vitaminer, antioxidanter och enzymer".

Har man EDS har man ofta även IBS. Jag tycker det känns bra i magen när jag dricker denna "antioxidantdryck" med nyttig bakteriekultur (däremot blir jag helkass i magen av Proviva, vilket sannolikt beror på den höga sockermängden).

Skål på er gott folk! 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar