tisdag 20 september 2016

MÄNNISKOR SOM ALDRIG GAV UPP!


Hejsan alla härliga!
Sitter åter vid datorn med favoritkoppen från Dubrovnik och dricker vaniljkaffe. Njuter av att vara uppe.
12:e huvudvärksdagen på raken, migrän deluxe tidigare. Avskyr att komma upp så himla sent som det blev idag. Hoppas att ni haft det betydligt mera livat denna tisdag!



Vi hade väldigt mycket intressant kurslitteratur både på det friskvårdspedagogiska programmet i Gävle och när jag studerade mental träning på Skandinaviska Ledarhögskolan. 
En bok jag verkligen gillar heter 'Din gränslösa styrka' och är skriven av Anthony Robbins. Filantrop, författare och sannolikt en av USA:s mest populära föreläsare. 
Han har rötterna i Kroatien (har ni läst blogg inlägget från i fredags vet ni att Dubrovnik i Kroatien är en av mina absoluta favoritplatser)! Robbins har väldigt många följare på Facebook (dock inte undertecknad slår det mig just nu, vet inte varför!?).

Robbins själv är verkligen ett fantastiskt exempel på att det går att förändra sig själv. Tidigare i livet var han rejält överviktig, en av föräldrarna var alkoholiserad, han var fattig, levde väldigt ohälsosamt och jag har faktiskt för mig att han även var hemlös ett tag.
Nu tjänar han cirka 30 miljoner dollar om året!!



När jag var yngre trodde jag alltid att människor 'som nått framgång' och var lyckliga hade haft väldigt lätt att nå sina mål. 
Att de var födda med silversked i mun, att de haft mycket hjälp av sina föräldrar, eller att de haft ovanligt mycket tur i livet. Ha! Helt fel. Ju mer böcker jag läst om personlig utveckling med en massa fallbeskrivningar, biografier osv blir det uppenbart att de allra flesta verkligen har fått kämpa för att nå dit de vill.



Robbins ger några ex i ovanstående nämna bok.

"Har du hört talas om Sylvester Stallone? Steg han bara in till en agent eller ett filmbolag och möttes av orden: 'Hallå där, vi gillar din kropp. Vi ska ge dig huvudrollen i en film. Inte direkt! 
Stallone fick sin stora framgång eftersom han hade förmågan att låta sig avvisas gång på gång".

Robbins beskriver hur Stallone fick nej MASSOR MASSOR av gånger. Han gick till varenda artistagent han kunde hitta i New York och alla sa nej. Stallone fortsatte dock envist, fortsatte att försöka och till slut fick han göra en film som kallades 'Rocky'. 
Han var i stånd att höra ordet nej hundratals gånger och ändå fortsätta knacka dörr.

"Hur många nej klarar du", frågar Robbins. Intressant fråga!

"Vad gör vi när vi försöker så gott vi kan och allt ändå går galet? Människor som lyckas har inte färre problem än människor som misslyckas. De enda som inte har problem är de som ligger på kyrkogården. Det är inte det som händer oss som gör att en del misslyckas och andra lyckas. Det är vårt sätt att reagera på och göra något åt det som händer som utgör skillnaden".



Om jag inte direkt var bra på något när jag var yngre, struntade jag i det. Konsekvent! Ett mycket olyckligt beteende, som jag dessvärre säkert delar med många. Så himla dumt!
Kolla in den här mannen:

Gick i konkurs vid 31 års ålder.
Blev besegrad i ett kongressval vid 32 års ålder.
Misslyckades åter som affärsman vid 34 års ålder.
Drabbades av sin älskades död vid 35 års ålder.
Fick ett nervöst sammanbrott vid 36 års ålder.
Förlorade ett val vid 38 års ålder.
Blev besegrad i valet till kongressen vid 43 års ålder.
Blev besegrad i valet till kongressen vid 46 års ålder.
Blev besegrad i valet till kongressen vid 48 års ålder.
Blev besegrad i ett val till senaten vid 55 års ålder.
Misslyckades i sitt försök att bli vicepresident vid 56 års ålder.
Blev besegrad i ett val till senaten vid 58 års ålder.
Valdes till Förenta staternas president vid 60 års ålder.

Mannen hette Abraham Lincoln!

Både DU, jag och andra kan uträtta mer än vad vi tror, det är en sak som är fullständigt säker.
Jag 'vågade' inte börja läsa på universitetsnivå förrän jag var 33 år gammal. Trodde inte jag skulle klara av det, att jag var för dum.
När jag väl börjat höll jag på hur många år som helst. Det var för det mesta jätteroligt!



Har du en dröm så sätt ett slutmål, med en massa delmål på vägen. You can do it! Mental träning som jag skrivit om tidigare är en mycket värdefull hjälp.

GO FOR IT!


     /Meja














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar