torsdag 8 september 2016

GURKMEJA, mm!

Goddagens!
Hoppas det står bra till där ute! 25° denna torsdag, rena rama högsommaren!




I morse tänkte jag för ovanlighetens skull gå upp 7.30 trots att jag inte somnade någon gång förrän efter 03.30 i natt (vissa nätter är det som förgjort - vet att många känner igen detta). 
Det finns ju så mycket roligt att läsa och göra så jag ville vara uppe.Lyckades få i mig frukost och sedan tog bara energin totalt slut. Schack matt! De flesta med eds behöver 12 tim sömn för att klara av sitt liv. 

Har förstått av andra eds:re att folk i deras omgivning verkar tro att det skulle gå att tvinga sig att vara uppe när man är helt slut, att det typ skulle ha med god vilja att göra. Att det 'bara är att rycka upp sig'
Inget kunde vara mer FEL. Tar energin slut i kroppen måste vi vila för återhämtning. Är du anhörig eller kompis till någon med eds så tänk på att musklerna i vederbörandes kropp alltid jobbar statiskt. Dessutom är det enormt energisugande att ha långvarig smärta.
Blir arg när jag hör vad andra med denna bindvävssjukdom får utstå. Precis lika idiotiskt som att säga till någon med klinisk depression att det bara är att rycka upp sig och tänka positivt. Herregud! 
Tack & lov har jag inte fått kommentarer av det slaget och min man är väldigt förstående, så jag har det bättre än många på det sättet.

När jag väl kom upp efter ytterligare sovtimmar, satt jag i trädgården en stund med en kopp god vaniljkaffe. Det är balsam för kropp & själ att sitta därute bland blommor, fågelkvitter och strålande solsken.






Över till den knallgula roten! Indiska kryddan gurkmeja. Den har fått ganska mycket uppmärksamhet de sista åren pga dess antiinflammatoriska egenskaper. Vid det här laget finns det mycket vetenskap bakom. 
Gurkmeja innehåller ämnet curcumin.




"Gurkmeja som ger curry dess gula färg är en ört med antiinflammatorisk verkan, som prisas av indierna för sina läkeegenskaper minst lika mycket som för sin smak och färg.
Ett extrakt av den som kallas curcumin finns i form av kapslar i hälsokostbutiker och används för att behandla artrit och andra inflammatoriska sjukdomar".

                               Dr Andrew Weil
                                              läkare, föreläsare författare 


Curcumin är en antioxidant som kan skydda mot vissa cancerformer.    (Fredrik Paulún, näringsfysiolog).

Tog färsk gurkmeja i min smoothie både igår och idag. Vill varna för att min blir väldigt gul om fingertoppar och naglar av denna rot! Just för tillfället ser det ut som om jag har gult nagellack på vissa fingrar!




Idag for det i mixern i apelsin, passionsfrukt, ekologiskt kokosfett, valnötter, färsk ingefära, sojamjölk och som igår även B-jäst, björnbär och gurkmeja.
Valnötter har en väldigt bra kvot mellan omega-3- och omega-6-fettsyror. Obs som sagt att nötter måste förvaras i kylskåpet, då det nyttiga fettet i dem lätt oxiderar (blir härsket).



Maken tycker det är att förstöra fruktdrinken då jag tar B-jäst i! Jag vill dock ha så mycket näringsriktiga ämnen i den som möjligt, men det gör man självfallet som man vill!




Har på sistone läst på flera olika sidor att många med eds äter gurkmeja och tycker sig må bättre av detta. Det är ju toppen om något så naturligt kan hjälpa till att lindra smärta. Det är säkerligen väldigt individuellt - precis som att ett läkemedel kan vara toppen för en person medan en annan mår urdåligt av preparatet, samma diagnos till trots - så man får prova sig fram.



Ett glas antioxidanter någon?!


Må bra på er och 
ha en trevlig kväll!
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar